17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTrenul Regal, arc peste timp

Trenul Regal, arc peste timp

http://www.youtube.com/watch?v=6gZnzvAQupU

\n

Trenul Regal a poposit ieri în Gara Craiova aducând cu el pe Principesa Moştenitoare Margareta, Principele Radu şi Principele Nicolae, dar şi povestea Statului Român. Cel mai vechi tren din România a cunoscut bucurii şi tristeţi. A bătut ţara în lung şi în lat şi a rezistat timpului şi regimurilor politice. De-a lungul anilor, a fost scena unor evenimente e xtrem de importante, care au schimbat cursul istoriei noastre.

Trenul Regal a îmbrăcat haine de sărbătoare şi a adus în Cetatea Banilor, cu ocazia Zilelor Oraşului, pe Alteţele Lor Regale. Sute de craioveni au venit să-i întâmpine cu emoţie, dar şi să vadă vestitul Tren Regal, în care au călătorit de-a lungul istoriei Regele Mihai copil, Regina Maria, Principesa Mamă Elena, Carol al II-lea şi Mihai I după 1940, toţi cunoscând bucurii şi suferinţe în acest tren.

Martor al istoriei

La ora stabilită, Trenul Regal anunţa, printr-un şuierat scurt, intrarea în Gara Craiova. A plecat din remiza specială de la Mogoşoaia, acolo unde se află garat de ani buni. Un tren cu aspect obişnuit la prima vedere, numai că poartă stema casei regale române. Un şef de tren îmbrăcat în costumul specific epocii în care a fost construit Trenul Regal ne introduce în atmosfera acelor vremuri. Se întâmpla în 1928. A fost comandat la Milano, în Italia, de Statul Român, la un an după moartea Regelui Ferdinand. România era condusă atunci de Regele Mihai, în vârstă de şapte ani. Cu trenul acesta mergea de obicei la Sinaia. Tot din Gara Sinaia, în vara lui 1938, Trenul Regal ducea la Curtea de Argeş trupul neînsufleţit al Reginei Maria. Doi ani mai târziu, Regina Mamă Elena se întorcea din Italia, unde fusese exilată forţat cu acelaşi tren.
În ianuarie 1948, când a fost obligat să părăsească ţara, Mihai I a luat ultimul prânz pe teritoriul României în vagonul salon al Trenului Regal. Apoi a plecat în exil.
Anii au trecut, regimurile s-au succedat şi trenul a schimbat macazul. A fost folosit în anii ce au urmat de toţi liderii comunişti. În toamna anului 1955, Gheorghe Gheorghiu Dej şi Nichita Hruşciov au discutat despre plecarea trupelor sovietice din ţara noastră.
Şi Nicolae Ceauşescu a avut, în Trenul Regal, întâlniri care au schimbat istoria României comuniste. Pe 3 august 1975, s-a aflat în tren alături de Gerald Rudolph „Jerry“ Ford, preşedintele SUA. În salonul de ceai au purtat discuţii protocolare, iar în ziua următoare reprezentanţii SUA au anunţat că acordă României clauza naţiunii celei mai favorizate.
Obosit după căderea comunismului, Trenul Regal s-a retras de pe şine, fiind dus în remiza specială de la Mogoşoaia.

Modest şi discret

Tras pe linia 28 din Gara Craiova, Trenul Regal a fost vizitat de sute de craioveni, curioşi să vadă cum călătoresc cei cu sânge albastru. Au fost surprinşi să constate cât de modest este cel mai vechi tren din România.
Era un tren obişnuit şi pentru anul construcţiei sale, 1928, conform principiului „nu facem lux într-o ţară care nu cunoaşte luxul”, al lui Carol I, primul rege al României. Şi astăzi, peste ani, trenul este la fel de modest. A fost însă trainic şi nu a avut nevoie de restaurare, fiind încă perfect funcţional. Finisajele interioare de mahon, nuc, trandafir, scaunele şi fotoliile umplute cu pene de pinguin, îmbrăcate în piele de Cordoba, sticla de Murano şi cristalul de Bohemia îl diferenţiază de un tren obişnuit.
Salonul regal este o încântare: o încăpere mare în mijlocul căreia tronează o masă lungă, acoperită cu o faţă de masă albă impecabilă, ca la Palatul Regal, pe mijlocul căreia sunt perfect aliniate florile, şi decorată cu tablouri donate de Casa Regală. Alături e salonul de ceai: măsuţe mici încadrate de scaune, cu scrumiere, şi un radio vechi. Pătrundem şi în baie, unde gresia, faianţa şi cada sunt aceleaşi din 1928. Ultima încăpere vizitată este dormitorul regal.
Vagoane înguste, cu miros de vechi. Simplu şi modest. Acesta este trenul regal.

Trenul Regal, în pelicule

Trenul Regal nu a fost doar martor al unor importante evenimente din istoria României, ci a servit şi ca platou de filmare. „Am filmat „Mafalda de Savoia – Curajul unei prinţese“ cu un regizor italian, „Tinereţe fără tinereţe“ cu Francis Coppola, „Orient Express“ cu Sergiu Nicolaescu, cu care trebuia să facem şi „Trenul vieţii“, ne povesteşte mecanicul locomotivei cu abur al Trenului Regal, George Fluieran.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS