joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateA existat viaţă pe Marte?

A existat viaţă pe Marte?

Un studiu publicat în luna februarie, în revista Astrobiology, prezintă o teorie surprinzătoare, informează descopera.ro. Potrivit acesteia, ar exista dovezi concludente că în trecut pe planeta Marte ar fi existat forme de viaţă, care s-ar regăsi pe un meteorit care provine de pe Planeta Roşie. Articolul din revista Astrobiology descrie rezultatele analizelor efectuate de echipa condusă de Lauren M. White, cercetătoare la Jet Propulsion Laboratory, asupra unui meteorit marţian numit „Yamato 000593“. În articol sunt descrise structurile existente în interiorul meteoritului şi care seamănă cu tuneluri microscopice şi aglomerări de minerale bogate în carbon, sub forma unor sfere de dimensiuni nanometrice. Unul dintre coautorii studiului, Everett Gibson, cercetător la Johnson Space Center, declara pentru NBC News că este convins că acest meteorit este „o piesă importantă pentru a răspunde la marea întrebare: a existat viaţă pe Marte?“, adăugând prudent că „nu se grăbeşte să spună că echipa a descoperit viaţă pe Marte“.
În articolul menţionat sunt prezentate datele obţinute în urma studierii în detaliu a meteoritului Yamato 000593 şi, printre altele, sunt descrise şi structurile care au atras atenţia cercetătorilor. La capitolul concluzii se vorbeşte numai despre aceste structuri, iar articolul se încheie cu următoarea frază: „Nu putem exclude posibilitatea ca regiunile bogate în carbon din ambele tipuri de structuri să fie rezultatul unor mecanisme abiotice. Totuşi similarităţile de structură şi compoziție cu eşantioanele terestre, care sunt interpretate ca fiind rezultatul unor procese biogene, ar putea implica posibilitatea ca aceste structuri să fie rezultatul unor procese biologice.“
Noua teorie a stârnit controverse şi dezbateri în comunitatea oamenilor de ştiinţă, astfel că echipa de cercetători va continua să analizeze meteoritul Yamato 000593, care are 13,5 kilograme şi o vechime de aproximativ 1,3 miliarde de ani. Fragmentul a aterizat în Antarctica în urmă cu 10.000 de ani, după ce ar fi fost „aruncat“ de pe Marte în urma unui impact puternic, fiind descoperit în anul 2001 de o echipă de cercetători japonezi. „Trebuie să analizăm moleculele de carbon găsite pe meteorit“, a spus Everett Gibson.

Descoperire…
cu repetiţie

Gibson nu este la prima „ispravă“ de acest fel, el fiind membru şi în echipa de cercetare care a analizat în anul 1996 meteoritul botezat „Alan Hills 84001“ (ALH84001). Acesta a devenit celebru după ce echipa de cercetători a anunţat că în interiorul lui au fost descoperite nanofosile ale unor organisme extraterestre. După numai câţiva ani, entuziasmul s-a stins, când s-a dovedit că imaginile, obţinute cu microscopul electronic, nu erau nici pe departe concludente.
În prezent, robotul Curiosity caută pe Marte dovezi ale prezenţei carbonului organic, însă este esenţial ca oamenii de ştiinţă să poată prelua mostre de sol pe care să le analizeze pe Pământ, cu instrumente precise, pentru ca rezultatele să fie corecte. Acest lucru s-ar putea întâmpla abia peste zeci de ani, iar până atunci meteoriţii de origine marţiană sunt cea mai bună variantă pentru cercetare, susţine Gibson.