14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCine salvează RAT Craiova?

Cine salvează RAT Craiova?

Autobuzele RAT Craiova sunt cuptoare de vară pentru călători. Nu există aer condiţionat, staţiile nu sunt prevăzute cu adăposturi, bănci şi case de bilete. Există vreun plan de măsuri?

Reîncep zilele de coşmar pentru craiovenii care apelează la serviciile Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova. Vara, autobuzele prăfuite se încing la maximum, devenind adevărate cuptoare, în care călătorii înghesuiţi ca nişte sardine fierb în suc propriu. Dimineaţa, craiovenii grăbiţi către slujbe îşi fac loc printre pensionari, înghit în silă aerul acru de transpiraţie şi aşteaptă ca autobuzul second-hand cu scaune soioase să-şi facă loc pe străzile înguste cu viteza unui melc. În autobuzele de pe traseul E1 nu există aer condiţionat. Din când în când, cineva mai deschide câte un geam. Pe traseul 25 circulă şi microbuze vechi de peste zece ani. La fel şi pe traseul 3. În zilele ploioase, aşteptatul autobuzului în unele staţii devine o probă de răbdare. Adăposturile pentru călători au dispărut odată cu chioşcurile, fără să fi apărut ceva în loc. După demolările din toamnă, unele staţii arată ca nişte ruine. Băncuţe nu există, ba nici case de bilete. „Vă spun sincer că prefer să merg cu Bacrizul, dacă circulă pe acelaşi traseu, pentru că pot lua bilete de la taxatoare. Sunt staţii RAT în care nu există case de bilete, dar nici şoferii nu mai vând. În aceste condiţii, cum să mai mergi cu RAT-ul?“, se întreabă Viorel Cernea, un craiovean nemulţumit de serviciul de transport public din municipiu. „Unele staţii nu au nici un fel de dotare, nu există vreun acoperiş sau bănci. Călătorii stau pe trotuar pur şi simplu!“, spune Remus Georgescu, alt craiovean.

De ce nu avem bani de autobuze

Cu toţii suntem de acord că RAT Craiova nu a avut rezultate excepţionale în ultimii ani. Însă, rolul de serviciu public al acesteia ar trebui să determine autorităţile să ia măsuri. Există un plan de măsuri pentru ca situaţia existentă să fie schimbată în viitorul apropiat? Noul director al RAT Craiova, Radu Preda, a promis că va răspunde la începutul acestei săptămâni la o serie de întrebări adresate de GdS, în numele cititorilor. Până atunci, să vedem pe ce sume de bani se bazează activitatea regiei. Potrivit propriilor rapoarte, RAT a încheiat anul 2012 cu o pierdere de 373.000 de lei, iar pentru anul 2013 şi-a propus un profit de 109.000 lei. Regia îşi propune pe anul în curs venituri de 45,89 milioane de lei, în creştere cu 11% faţă de 2012 şi o creştere progresivă a veniturilor până la 47,4 milioane de lei în 2015. Peste doi ani, profitul ar urma să fie de 237.000 de lei. În acest an însă, veniturile regiei vor creşte simţitor datorită subvenţiilor, care se vor mări cu 3,7 milioane de lei faţă de 2012, în timp ce veniturile financiare vor fi mai mici cu 50% faţă de anul trecut. Veniturile mai mari se vor reflecta în cheltuieli mai mari. Se prognozează creşterea cheltuielilor cu piesele de schimb de la 1,5 milioane de lei la 2,6 milioane de lei, iar cu combustibilii de la 9,2 milioane de lei la 12 milioane de lei. Primele de asigurare vor creşte şi ele de la 281.000 de lei la 700.000 de lei, iar capitolul „alte cheltuieli“ va însemna o creştere de la 23.000 de lei la 400.000 de lei. Prin proiectul de buget pe 2013, lansat în dezbatere publică, transportul în comun avea o alocaţie de 9,4 milioane de lei, din care 3,4 milioane de lei pentru plata creditelor bancare (folosite anii trecuţi pentru achiziţia a 17 autobuze noi, 21 de autobuze second-hand şi 12 tramvaie second-hand) şi șase milioane de lei destinate achiziţiei de autobuze noi. Ulterior, din bugetul de șase milioane de lei destinat autobuzelor noi au dispărut 2,3 milioane de lei – care au fost alocaţi pentru achiziţia unei bucăţi din Balta Craioviţei. 6,5 milioane de lei a alocat în total primăria pentru a cumpăra 3,03 hectare de mocirlă la Balta Craioviţei, în timp ce capitolul „autobuze noi“ a rămas doar cu 3,7 milioane de lei. Trebuie spus că în 2013 numai ratele scadente către bănci ale RAT Craiova se ridică la 3,5 milioane de lei, suma totală de plată către instituţiile financiare fiind de 4,7 milioane de lei. Raportându-ne la preţurile vehiculate anii trecuţi pentru autobuzele noi (220.000 de euro) suma alocată de Primăria Craiova ar fi suficientă pentru achiziţia a trei sau patru autobuze noi.

Căutaţi taxatorul!

Ieri-dimineaţă, pe traseul E1 au apărut taxatori de bilete. Preţul unui bilet de la taxator este de 2,5 lei. „De astăzi (ieri – n.r.) s-a luat această măsură, pentru traseul E1“, ne informează Nicolae Stan, unul dintre taxatorii RAT. Din păcate, taxatorul nu are locul său, bine stabilit, în autobuz. Călătorii trebuie să-l caute, lucru mai greu dacă autobuzul este plin ochi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS