8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateVitezomanii, potoliţi cu amenzi usturătoare

Vitezomanii, potoliţi cu amenzi usturătoare

Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care prevede amenzi de până la 7.500 de lei şi permise suspendate patru luni pentru vitezomani, pentru neacordare de prioritate pietonilor, dar şi pentru cei care se urcă băuţi la volan. Acelaşi proiect legislativ aduce suspendarea „de drept“ a permiselor în cazul şoferilor care „uită“ să îşi plătească amenzile.

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Codului Rutier suspus dezbaterii publice, începând de marţi, de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) aduce veşti proaste pentru şoferii care calcă prea mult pedala de acceleraţie, dar şi pentru cei care ignoră pietonii care încearcă să traverseze strada regulamentar. Legea gândită de MAI vine cu amenzi usturătoare pentru aceşti şoferi şi, în plus, în unele cazuri, prevede suspendarea permiselor de conducere chiar şi pe o perioadă de şase luni. Vizaţi de modificările Codului Rutier sunt şi proprietarii de „bulgăroaice“, dar şi… şpăgile date pentru obţinerea permisului de conducere.

Permise suspendate şase luni şi amenzi de 7.500 de lei

Una din principalele modificări aduse de acest proiect de lege este introducerea unui număr de trei contravenţii în clasa a V-a de sancţiuni (între 21 şi 100 de puncte amendă), clasă de sancţiuni care vizează în prezent numai persoanele juridice.
Astfel, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu este infracţiune, neacordarea de prioritate pietonilor care traversează regulamentar şi depăşirea cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe un sector de drum se sancţionează cu o amendă între 1.575 şi 7.500 de lei, maximul amenzii fiind mai mare de cinci ori decât prevede acum Codul Rutier. În prezent, pentru depăşirea vitezei maxime cu peste 50 km/h amenda este între 675 şi 1.500 de lei, iar permisul se suspendă 90 de zile. Pe lângă amenzile destul de usturătoare, legea prevede şi suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de 120 de zile în cazul acestor trei contravenţii.
Proiectul de lege introduce suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de şase luni în unele cazuri. Este vorba de şoferii care au provocat accidente cu victime sau au fost cercetaţi penal, însă au fost „iertaţi“ de procurori sau instanţe. În cazul unui şofer care a fost cercetat penal pentru comiterea unor infracţiuni la regimuul circulaţiei, însă procurorul i-a dat o amendă administrativă şi a dispus neînceperea urmăririi penale ori instanţa l-a achitat, permisul se suspendă 120 de zile. Şoferii care au produs un accident cu victime prin încălcarea unei reguli de circulaţie pentru care se prevede suspendarea permisului, însă au fost „iertaţi“ de procurori sau judecători, pot rămâne fără permis timp de o jumătate de an.

Şoferii vor amenzi mai mari

„Sunt de acord cu această mărire a amenzilor, dar nu şi pentru neacordarea de prioritate pietonilor, pentru că este o faptă destul de interpretabilă de către poliţist. Dacă în celelalte cazuri sunt aparate care spun dacă ai încălcat legea sau nu, la neacordarea de prioritate, poliţistul îţi poate da o amendă de 75 de milioane (lei vechi – n.r.) şi dacă nu îi place faţa ta“, a spus craioveanul Marcel Predescu.
Un alt şofer a explicat că este o veste destul de proastă, mai ales pentru cei care erau obişnuiţi să încalce cu uşurinţă legea. „Părerea mea este că sunt binevenite aceste sancţiuni, pentru că unii nu se potolesc decât dacă le dai o amendă să îi usture la buzunar. Dacă vor fi atât de mari amenzile, cred că vom auzi de mai puţine accidente de circulaţie. Aţi văzut că şoferii au ajuns să arunce pietonii de pe zebră!“, a precizat Narcis Ion, un alt şofer din Craiova.
Cât despre suspendarea permisului în cazul neplăţii amenzilor de circulaţie, şoferii spun că cel mai mult vor avea de suferit cei indisciplinaţi în trafic şi care strâng zeci de amenzi ce rămân neplătite cu anii.
Reprezentanţii Serviciului Rutier Dolj au explicat pentru GdS că, fiind vorba de un proiect de lege, nu se pot pronunţa încă asupra prevederilor acestuia. În principiu, poliţiştii de la Rutieră spun că sancţiunile mai mari îi vor mai „cuminţi“ pe şoferii care încalcă des regulile de circulaţie.

Nu plăteşti amenda, rămâi fără permis

Proiectul de lege al MAI introduce un articol nou care prevede suspendarea permiselor în cazul şoferilor care nu îşi plătesc amenzile. Astfel art. 103(1), prevede „suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule intervine de drept în situaţia în care conducătorul de autovehicul sau tramvai sau, după caz, proprietarul vehiculului ori deţinătorul mandatat nu face dovada achitării amenzii contravenţionale aplicate ca urmare a nerespectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, în termen de 90 de zile de la data comunicării procesului-verbal“. Practic, poliţiştii de la Rutieră vor verifica în baza de date situaţia amenzilor unui şofer oprit în trafic, iar dacă constată că are amenzi neplătite îi ridică permisul de conducere. Suspendarea permisului nu se face pe o anumită perioadă de timp, ci până „la data prezentării dovezii achitării amenzii la sediul Serviciului Poliţiei Rutiere pe raza căruia a fost săvârşită fapta“, la data achitării amenzii în condiţiile OUG nr. 2/2001 ori în termen de zece zile de la data transmiterii dovezii achitării amenzii printr-o altă modalitate decât cele de mai sus.
O altă modificare importantă propusă de MAI este ca şoferii sancţionaţi să nu scape de plata amenzilor chiar dacă contestă sancţiunea în instanţă. Plângerea împotriva unui proces-verbal de constatare a contravenţiilor, făcută la Judecătorie, „nu suspendă executarea sancţiunii amenzii contravenţionale“. În schimb, plângerile făcute în instanţă suspendă ca şi până acum sancţiunile complementare, cum ar fi suspendarea permisului de conducere. În acest moment, Codul Rutier prevede la art. 118, alin. 2, că plângerea suspendă executarea amenzilor şi a sancţiunilor complementare până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti.

„Bulgăroaice“ pentru 30 de zile

O altă prevedere importantă propusă de MAI vizează autovehiculele înmatriculate în străinătate care circulă pe drumurile publice din ţara noastră. Proiectul de modificare a Codului Rutier spune la alin. 4 al art. 82 că „autovehiculele şi remorcile înmatriculate în alte state, deţinute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul ori reşedinţa în România, pot fi conduse pe drumurile publice pentru o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidenţa autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în alte state“.
În plus, şoferii care conduc pe drumurile publice un vehicul înmatriculat într-un alt stat sunt obligate să prezinte poliţistului rutier un document doveditor al titlului cu care este deţinut vehiculul, însoţit de traducerea legalizată în limba română.
Aceste dispoziţii nu se aplică însă autovehiculelor conduse de persoanele menţionate în certificatul de înmatriculare, celor care efectuează transport public de mărfuri sau persoane ori, după caz, transport în regim de închiriere. De asemenea, aceste dispoziţii nu se aplică autovehiculelor conduse de persoane care se află în raporturi de muncă cu cele menţionate în certificatul de înmatriculare ori celor deţinute în baza unui contract de leasing.
Procedura de înscriere a „bulgăroaicelor“ se va stabili printr-un ordin al ministrului afacerilor interne, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Victimele vitezei excesive

Sancţiunile mai dure dorite de MAI sunt menite, în primul rând, să reducă numărul accidentelor de circulaţie. Potrivit reprezentanţilor IPJ Dolj, în ultimii ani, principalele cauze ale producerii accidentelor rutiere grave au rămas, în ordine, aceleaşi: viteza excesivă, traversarea neregulamentară a pietonilor şi neacordarea de prioritate pietonilor. În cursul anului 2012, nu mai puţin de 70 de accidente grave (dintr-un total de 269) s-au produs din cauza vizei excesive, soldându-se cu 18 morţi şi 109 răniţi grav şi uşor. Alte 45 de accidente produse din vina pietonilor care au traversat neregulamentar s-au soldat cu 11 morţi, 34 de răniţi grav şi unul uşor. Un număr de 24 de pietoni au fost răniţi şi unul şi-a pierdut viaţa din vina şoferilor care nu le-au acordat prioritate.

Dispare şpaga pentru permis?

MAI vrea ca atât proba teoretică, cât şi cea practică pentru obţinerea permisului de conducere să fie monitorizate audio-video pentru „asigurarea şi verificarea legalitaţii examenului de obţinere a permisului de conducere“. Pentru proba practică, sistemele tehnice de monitorizare se instalează pe autovehiculele folosite la examinare, fiind exceptate mopedele şi motocicletele. Înregistrările vor fi stocate de poliţiştii serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor pe o perioadă de cel mult un an, iar accesul la acestea este permis numai ofiţerilor de la Permise.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS