10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateOltenii turează motoarele spre aeroporturile Europei

Oltenii turează motoarele spre aeroporturile Europei

Craiova încearcă din răsputeri să intre în lumea bună a aeroporturilor din ţară. Anunţata cursă spre Milano a celor de la Wizz Air şi licitaţiile care stau să înceapă pentru alte trei rute vor apropia Bănia de celelalte capitale de regiuni din ţară care oferă deja zboruri spre multe oraşe din Europa.

Pentru oltenii de pretutindeni, anunţul că Wizz Air va opera o cursă spre Milano, în Italia, începând cu luna mai a acestui an, a fost prilej de bucurie. Obligaţi să apeleze doar la cursele operate de Carpat Air de pe aeroportul din Craiova, ce-i drept multe, dar scumpe pentru buzunar, oamenii au văzut în deschiderea Aeroportului Craiova către companiile low-cost un prilej de a se deplasa mai uşor în Europa, de a-şi vizita mai des rudele sau de a veni mai des în ţară, acest lucru fiind valabil pentru cei plecaţi în afară.
După cursa de la Milano, a venit anunţul privind noi rute către Europa. S-a vorbit despre Barcelona, Londra, Kőln, Paris, Bruxelles, Roma, iar imaginaţia deja s-a aprins. Trebuie spus că lucrurile nu se pot face de pe o zi pe alta, cu atât mai mult cu cât în joc a intrat Comisia Europeană, sub atenţia căreia se vor derula licitaţiile. Comisia şi-a dat acceptul pentru ca oficialii doljeni să ofere noi rute de zbor companiilor şi un ajutor în acest sens, care la Craiova reprezintă 5,5 euro pe pasager îmbarcat. Practic, Consiliul Judeţean Dolj, sub tutela căruia funcţionează Aeroportul din Craiova, va scoate în următoarea perioadă la licitaţie mai multe rute, la care se vor înscrie una sau mai multe companii aeriene low-cost. Câştigătoare ale rutelor de zbor vor fi declarate nu cele care au cele mai ieftine bilete, ci acelea care vor solicita de la CJ cel mai mic ajutor pe pasager. Din oraşele enumerate mai sus care au intrat iniţial în discuţie, sigur este în momentul de faţă doar Londra. Şi asta nu pentru că nu ar exista interes din partea companiilor aeriene, ci pentru că ruta trebuie bine aleasă, astfel încât să reprezinte o soluţie de deplasare pentru cât mai mulţi olteni. Deci prima rută care va fi scoasă la licitaţie va fi Londra, aeroportul Luton. Celelalte sunt încă în studiu. Problema, dacă se poate spune aşa, este faptul că nu există date concrete nu despre cel mai mare număr de români din oraşele europene, ci despre numărul de olteni. După Anglia, Spania va fi cea de-a doua ţară luată în calcul de CJ atunci când va organiza licitaţia programată undeva mai spre jumătatea anului. Cât despre cea de-a treia rută oferită în acest an, este prea devreme pentru a face un pronostic. Dacă din Anglia a fost aleasă capitala Londra ca destinaţie pentru zboruri de la Craiova, în privinţa Spaniei, problema încă se studiază. Să fie Barcelona, să fie Madrid? Sau Valencia, unde de asemenea este o comunitate puternică de români. Câţi olteni sunt? Nu se ştie, încă. Cert este un alt motiv pentru care rutele nu au fost scoase la licitaţie simultan: dorinţa autorităţilor judeţene de a învăţa din prima licitaţie pentru Londra. Fiind prima de acest gen, ele pot învăţa din greşeli, se pot adapta cerinţelor operatorilor aerieni, astfel încât la următoarea licitaţie să conceapă un caiet de sarcini complet.
Managerul de Comunicaţii al Wizz Air, Daniel de Carvalho, a declarat pentru GdS că Wizz este în discuţii cu mai multe aeroporturi care să includă Craiova pe harta aeriană. „Wizz Air este angajată să-şi dezvolte operaţiunile în România şi de la aeroportul din Craiova. Cu toate că prima rută din Craiova va fi operaţională din mai, suntem deja în discuţii cu diferite aeroporturi din Europa pentru a le prezenta posibilitatea de a se afla în legătură directă cu oraşul Craiova, la un moment dat. Suntem interesaţi să deschidem noi rute acolo unde găsim cerere crescută şi unde oamenii au nevoie de serviciile noastre de transport accesibile. Ne aşteptăm să concurăm puternic cu serviciile incomode oferite de firmele de transport rutier. Nu încurajăm speculaţiile referitoare la noi rute, despre care încă nu s-a luat o decizie, dar suntem încrezători că orice potenţială rută va fi un succes comercial pentru Wizz Air, pentru Oltenia şi pentru aeroportul din Craiova“, a declarat el.

Mai scump decât la Milano, dar convenabil

S-a vorbit de Londra, dar oare cât costă un bilet de avion de la Craiova? De câteva ori mai ieftin decât la o companie care nu este low-cost, dar mai scump decât cel pe ruta Craiova – Milano, lucru logic dată fiind distanţa mai mare. Din cele verificate de GdS pe site-urile de specialitate, un zbor low-cost de pe celelalte aeroporturi din ţară către Londra Luton variază între aproximativ  300 şi 600 de lei. Diferenţele ţin de rezervarea din timp, de reduceri pentru cei care deţin carduri de fidelitate şi de perioada când doresc să plece. Am luat ca exemplu un zbor de pe aeroportul din Bucureşti, pe data de 1 aprilie. Dacă zborul este dimineaţa, preţul biletului este 283 de lei, dacă este spre seară, creşte la 453 de lei. La întoarcere, biletul este mai ieftin, media fiind 250 de lei. Deci, un zbor dus-întors de la Bucureşti la Londra cu o companie low-cost costă aproximativ 600 de lei. Alta este situaţia dacă doriţi să zburaţi în perioada verii, când preţurile ajung şi la 600 de lei doar dus. Costurile sunt aproape identice pe oricare aeroport din ţară care oferă în acest moment zboruri către Londra. Spre comparaţie, la o companie non low-cost, preţul biletului ajunge la câteva sute de euro din cauza escalelor, ceea ce prelungeşte şi zborul la peste zece ore.

Cum e la alţii

Craiova este abia la început în privinţa zborurilor low-cost. În timp ce noi creionăm trasee, în alte oraşe s-au scos deja la licitaţie multe rute.
De exemplu, anul trecut, pentru aeroportul din Cluj s-a lansat procedura de licitaţie pentru zboruri către Bruxelles şi Dusseldorf, iar o nouă procedură de selecţie publică urma să se organizeze în septembrie 2012 pentru alte patru noi destinaţii: Alicante (Spania), Torino-Cuneo (Italia), Dublin (Irlanda) şi Berlin Schönefeld (Germania). Concret, Craiova şi Arad sunt singurele aeroporturi care oferă în prezent zboruri doar către Milano. Celelalte, cum ar fi Cluj, Timişoara, Târgu-Mureş şi Bucureşti, au o ofertă bogată. Potrivit site-ului Wizz Air, de la Cluj se poate zbura către Barcelona, Bari, Bruxelles, Budapesta, Dortmund, Eindhoven, Bologna, Londra, Madrid, Milano, Palma de Mallorca, Paris, Roma, Valencia, Venezia şi Zaragoza. Timişoara oferă zboruri spre Bari, Dortmund, Bologna, Londra, Madrid, Milano, Paris, Roma, Valencia şi Venezia. În plus, aeroportul din Târgu Mureş are în ofertă şi Munchen, iar de Bucureşti nu mai vorbim. Craiova este sigură în acest moment de trei lucruri: de zboruri către Milano din luna mai a acestui an, de prima destinaţie pe care o va scoate la licitaţie, care este Londra, şi de faptul că nu va putea oferi prea curând ca rută Roma, deoarece Carpat Air oferă acest zbor de la Craiova, iar UE nu ar fi de acord cu acest lucru.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS