13.1 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFlex-tramvaiul de Craiova

Flex-tramvaiul de Craiova

Printr-un dispozitiv patentat în 2003 de inventatorul craiovean Valentin Meluşel, tramvaiul craiovean ar putea dobândi capacitatea unică de a-şi coborî garda la sol în staţii. Prototipul va fi realizat cu fonduri UE şi asistenţă româno-franceză.

În 2003, inventatorul craiovean Valentin Meluşel a înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) un dispozitiv revoluţionar, denumit „boghiu purtător, cu roţi independente şi înălţime variabilă, pentru vehicule feroviare“. Potrivit descrierii, dispozitivul conţine „un şasiu purtător, special construit pentru a permite, prin intermediul unor braţe de legătură, montarea unor roţi independente şi a unor elemente elastice, distanţa până la faţa superioară a şinei fiind reglată printr-un dispozitiv de reglare pe înălţime“. Originalitatea invenţiei lui Valentin Meluşel constă în posibilitatea reglării pe înălţime a boghiului. Concret, datorită acestui mecanism, un tramvai ajuns în staţie îşi poate coborî platforma până la nivelul scuarului, permiţând accesul persoanelor cu handicap. Marii producători mondiali de tramvaie (Bombardier, Alstom, Siemens) au trecut de mult timp la conceptul de „podea joasă“ (low-floor), însă pentru ele infrastructura trebuie să fie impecabilă. În România, mai multe oraşe au cumpărat tramvaie low-floor (Cluj, Oradea, Arad), însă în condiţii de iarnă şi din cauza infrastructurii proaste, circulaţia lor lasă de dorit. Boghiul purtător variabil patentat de Valentin Meluşel ar putea rezolva această problemă. În 2005-2006, invenţia craioveanului a câştigat medalia de aur la Salonul de Inventică de la Budapesta şi argint – la Bruxelles şi Zagreb.

Inovtrans – centru de cercetare cu asistenţă franceză

De curând, la Craiova a luat fiinţă Inovtrans – un pol de competitivitate economică (cluster) finanţat din fonduri UE ce urmăreşte dezvoltarea unor proiecte în domeniul fabricării materialului rulant (tramvaie) la care participă şi Diaval SRL, societatea patronată de Valentin Meluşel. Până în luna martie, în cadrul clusterului vor fi depuse zece proiecte (trei proiecte de investiţii, patru proiecte de cercetare-dezvoltare-inovare şi trei proiecte de tip soft) a căror valoare solicitată din fonduri nerambursabile se ridică la circa opt milioane de euro. Proiectele de investiţii vizează realizarea unui centru de cercetare şi mentenanţă avansată pentru industria mijloacelor de transport în comun acţionate electric; reabilitarea şi dotarea infrastructurii pentru realizarea boghiurilor purtător şi motor, reabilitarea halelor RAT Craiova şi dotarea acestora pentru asamblarea finală a tramvaiului modernizat. În cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) se va proiecta un nou sistem de acţionare şi conducere a vehiculelor electrice cu podea joasă, se va dezvolta partea de boghiuri cu înălţime variabilă ce va fi folosită la modernizarea tramvaielor. Prototipul de tramvai modernizat va fi realizat la Craiova. În acest proiect sunt implicate mai multe firme locale, precum şi ONERA (Oficiul Naţional de Cercetări Aerospaţiale din Franţa). Valentin Meluşel îşi va putea pune în practică invenţia. „Am lucrat 26 de ani în domeniul cercetării şi în majoritatea timpului m-am ocupat de boghiuri pentru rame electrice, tramvai, metrou. Prin dotarea cu aceste boghiuri reglabile în înălţime, tramvaiul se lasă la sol când staţionează şi se ridică atunci când pleacă din staţie. Tramvaiele cu podea joasă folosite acum permit accesul persoanelor cu dizabilităţi, dar au probleme din cauza infrastructurii şi a vremii“, a explicat Valentin Meluşel.

Săptămâna viitoare este decisivă

Printre firmele locale implicate în proiect se numără Caromet SA Reşiţa, parte a grupului Serviciile Comerciale Române (SCR), controlat de Ştefan Vuza, şi Feroviar Proiect SRL Reşiţa. Prima ar urma să execute noile boghiuri, în timp ce a doua societate s-ar ocupa de proiectarea lor. „Vom face nişte calcule referitoare la costuri, apoi vom vedea dacă este posibilă conlucrarea între firmele angrenate. Proiectul este aprobat de principiu, însă rămâne să ne asumăm partea de investiţii“, a precizat Mircea Sabău, directorul tehnic al Caromet SA. La rândul său, proiectantul spune că boghiul reglabil va face ca tramvaiul craiovean să fie unic în lume. „Alstom, Bombardier şi Siemens produc tramvaie cu podea joasă, dar care nu au posibilitatea de reglare pe verticală. Din acest punct de vedere, prototipul realizat la Craiova va fi unic. Boghiurile vor fi testate pe nişte cutii de tramvaie vechi, pentru a vedea cum funcţionează. Participarea noastră în proiect depinde însă de participarea executantului, Caromet SA“, a declarat Grigore Pitea, directorul Feroviar Proiect SRL.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS