5.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePrimăria Craiova face investiţii pe datorie

Primăria Craiova face investiţii pe datorie

Fosta administraţie a lăsat un serviciu anual al datoriei publice de 7,8% faţă de maximul de 30% permis de lege. În aceste condiţii, primarul Olguţa Vasilescu a dat liber la credite, girate cu bugetul local: cel puţin 45 de milioane de euro.

Primăria Craiova a identificat principala soluţie pentru finanţarea cheltuielilor de investiţii şi dezvoltare pe mandatul actualei administraţii (2013-2016): creditele bancare. Într-un precedent articol pe această temă („Apelează Primăria Craiova la creditele bancare?“ – luni, 6 august 2012), reprezentanţii administraţiei locale îşi expuneau politica pentru următoarea perioadă. În ultimii ani, cea mai importantă sursă de finanţare a fost Programul Operaţional Regional (POR), derulat cu fonduri europene. Numai din această sursă, primăria a atras fonduri nerambursabile de circa 74 de milioane de euro. De aici au fost finanţate cele mai importante lucrări: pasajele rutiere din centrul oraşului, asfaltarea principalelor bulevarde, reabilitarea unor şcoli, realizarea centrului multifuncţional de afaceri, dar şi reabilitarea centrului istoric şi parcul de distracţii – investiţii care vor demara probabil în 2013. Cel mai probabil, noi finanţări pe POR vor sosi în perioada 2017-2020. În aceste condiţii, actuala administraţie trebuie să găsească soluţii. „Prioritatea zero este cheltuirea cu maximă eficienţă a banilor publici, dar şi stimularea parteneriatelor public-privat. Trebuie să apelăm la aceste parteneriate, în care primăria vine cu terenul şi utilităţile, plus alte facilităţi, iar partenerii privaţi aduc finanţarea“, explica viceprimarul Florentin Tudor în luna august. „Normele de aplicare pentru parteneriatele public-privat nu au fost publicate. În consecinţă, la această dată singura soluţie par creditele bancare“, a declarat ieri viceprimarul.

Împrumutul, soluţia primăriei

Din câte ni s-a explicat, bugetul pe 2013 al Craiovei ar putea fi aprobat abia în luna februarie a anului viitor. Ştim însă că previziunile bugetare nu pot fi mai mari decât încasările din anul precedent. În 2012, bugetul a prevăzut venituri totale de 136 de milioane de euro. Cheltuielile au fost prognozate la 139 de milioane de euro, din care 78,3 milioane de euro (56%) sunt cheltuieli de funcţionare şi 60,6 milioane de euro (44%) sunt cheltuieli de dezvoltare. Serviciul anual al datoriei publice reprezintă în acest moment 7,8% (20,9 milioane lei) din veniturile proprii ale municipiului. Legea impune o limită anuală de îndatorare de maximum 30% din veniturile proprii. Raportat la veniturile proprii ale bugetului Craiovei, datoria anuală permisă ar fi de 80,7 milioane de lei (18,2 milioane de euro). Tonul la credite a fost dat de primarul Olguţa Vasilescu. Într-un interviu publicat ieri de GdS, primarul a punctat câteva proiecte care se vor face pe credit: 1.300 de locuinţe – 15 milioane de euro, spital municipal – 15-20 de milioane de euro, microbuze şi autobuze – zece milioane de euro. Numai cele trei proiecte înseamnă credite de circa 45 de milioane de euro. La acestea se pot adăuga cofinanţările pe care municipiul le are în derulare cu fonduri europene, dar şi proiectul privind reabilitarea termică a blocurilor, la care primăria s-a angajat că va suporta partea populaţiei. Potrivit Olguţei Vasilescu, împrumuturile ar trebui să vină de la Banca Mondială. Din păcate, administraţia nu pare dispusă la prea multă transparenţă în cazul acestor împrumuturi uriaşe, girate cu bugetul Craiovei.

Investitorii nu primesc facilităţi

În august 2012, reprezentanţii primăriei spuneau că vor simula o reducere a impozitelor locale pentru firme, pentru a stimula investitorii. Cu toate acestea, în 2013 impozitele nu vor scădea. „Sunt venituri reduse la buget şi de aceea trebuie să creştem gradul de colectare. Pe de altă parte, am identificat lacune în ce priveşte identificarea bazei de impozitare: sunt terenuri şi locuinţe neincluse în baza de impozitare, sau sunt declarate valori mai mici“, a mai spus viceprimarul Florentin Tudor. Până pe 20 decembrie, Direcţia de Impozite şi Taxe încasase 107,14 milioane de lei din programul de 110,24 milioane de lei (97,16%). În ultimele zile, datornicii către buget au primit somaţii din partea primăriei. Oficialii primăriei ne-au asigurat că în perioada următoare vor lua toate măsurile de executare silită pentru creşterea gradului de colectare a impozitelor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS