16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateOlguţa promite 50 de autobuze noi

Olguţa promite 50 de autobuze noi

Municipalitatea ar urma să achiziţioneze în leasing aceste mijloace de transport în comun, considerând că e mai convenabil să plătească leasingul autobuzelor noi decât reparaţia autobuzelor vechi 

Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, s-a plimbat ieri cu autobuzul, împreună cu noul director al RAT Craiova, Alin Goga. Nu cu vreun hârb de pe rutele 1, 2, 17 ori 29, ci cu un autobuz nou-nouţ, marca Otokar, dotat cu încălzire performantă pentru perioada iernii, aer condiţionat care să asigure răcoare pe timpul verii şi alte dotări specifice standardelor impuse în prezent în ţările europene, cum ar fi podeaua joasă şi rampa pentru persoanele cu handicap. Acest mijloc de transport în comun a fost pus la dispoziţie de firma MHS Truck&Bus reprezentanţilor municipalităţii şi jurnaliştilor craioveni, pentru a arăta un exemplu de autobuz modern, apropiat de ce şi-ar dori cetăţenii acestui oraş. Un asemenea autobuz de 12 m lungime, cu trei uşi şi toate celelalte dotări, are o capacitate de circa 100 de călători, din care 40 pe scaune, şi costă între 150.000 şi 200.000 de euro.

Mai ieftin leasingul decât reparaţia

„Cam aşa ar trebui să arate transportul în comun din Craiova. În acest sens, intenţionăm să achiziţionăm 50 de autobuze noi, pentru că în condiţiile actuale nu se mai poate circula. Nu este neapărat vorba despre acest tip de autobuz, ci de ceva asemănător, care să ofere călătorilor toate condiţiile pentru un transport civilizat“, a declarat primarul Olguţa Vasilescu după plimbarea cu autobuzul.
Necesitatea achiziţionării unor autobuze noi nu ţine doar de condiţiile oferite de autobuzele actuale, ci şi de fiabilitatea lor.
„Pe noi ne costă foarte mult întreţinerea autobuzelor vechi care sunt acum în parcul auto al RAT. Iar fiabilitatea acestor lasă de dorit. Să nu uităm că iarna trecută, la -25 de grade Celsius, au funcţionat doar două autobuze din întreg parcul RAT, or aşa ceva nu ne mai dorim. Achiziţionarea autobuzelor noi se va face în leasing, ca să nu fie o presiune prea mare pe buget. Pentru noi, este mult mai avantajos să plătim ratele la leasing decât să achităm reparaţiile la autobuzele vechi“, a explicat primarul Craiovei.
„Regia cheltuie sume foarte mari pentru reapararea acestor autobuze vechi. Am cheltuit anul trecut numai pe piese peste trei milioane de lei, iar anul acesta ne ducem spre cinci milioane de lei pentru aceste piese de schimb. Dintr-un parc de 169 de autobuze, în opinia mea, datorită unui mare efort din partea angajaţilor Regiei care se ocupă de repararea acestor mijloace de transport, avem cam 70 de autobuze care ar trebui casate imediat, pentru că riscă să nu mai primească ITP“, a completat-o directorul RAT, Alin Goga.

Licitaţie, poate chiar în toamnă

Dacă noua administraţie locală se va ţine de cuvânt, craiovenii vor putea circula cu noile autobuze chiar din acest an.
„Am prezentat astăzi (ieri – n.r.) un autobuz care îndeplineşte standardele de calitate şi confort pe care vrem noi să le oferim călătorilor. Înnoirea parcului de autobuze al RAT este o necesitate, dar credem că anul acesta, prin decembrie, sau cel târziu anul viitor vom avea posibilitatea să circulăm în autobuze în care să nu mai fie cald vara ori să viscolească iarna“, a dezvăluit directorul general al RAT, dând de înţeles că o asemenea achiziţie ar putea fi făcută chiar în toamnă.
„Va câştiga licitaţa firma care va oferi autobuzul cel mai ieftin, dar cu cât mai multe dotări, pentru a fi la standardele pe care noi ni le dorim“, a completat Olguţa Vasilescu. Primăriţa a menţionat că printre condiţiile care vor fi impuse în caietul de sarcini al viitoarei licitaţii nu se numără doar dotarea autobuzelor cu un sistem performant de încălzire pe timpul iernii sau de răcorire pentru vară, ci mijloacele de transport în comun trebuie să îndeplinească şi alte standarde: „Ca femeie şi ca mamă, pe mine mă interesează şi un alt aspect: să pot să mă urc uşor în autobuz. Pentru că, dacă am o fustă strâmtă sau un copil de mână, cu greu pot să mă urc în acele Prestij-uri din parcul RAT. Nu doresc să fie astfel de probleme şi cu autobuzele pe care le vom achiziţiona“.
„Pe lângă celelalte condiţii, ne interesează şi siguranţa cetăţeanului, sens în care ne gândim să solicităm autobuze dotate cu camere de supraveghere video, dar şi cu monitoare cu ajutorul cărora să oferim călătorilor diverse informaţii“, a completat-o directorul RAT.

Subvenţia lunară, cât trei autobuze noi

Potrivit directorului RAT Craiova, veniturile Regiei de transport locale sunt în jur de 40.000 de lei zilnic, iar cheltuielile ating 125.000 de lei pe zi. Diferenţa este acoperită din bugetul local, cu titlu de subvenţie, şi cuprinde, în cea mai mare parte, acoperirea facilităţilor acordate mai multor categorii de cetăţeni, în primul rând a gratuităţilor şi reducerilor pentru pensionari.
Practic, subvenţia acordată în acest sens pentru RAT Craiova de la bugetul local atinge între 2-2,5 milioane de lei/lună, bani cu care s-ar putea achiziţiona, lunar, trei autobuze noi, cu podea joasă şi aer condiţionat, de genul celor prezentate ieri de firma MHS Truck&Bus. Aşadar, deşi bugetul pe acest an nu include o prevedere bugetară pentru achiziţia autobuzelor, autoritatea locală ar putea face rost de bani foarte uşor, prin eliminarea ori măcar reducerea facilităţilor pentru pensionari.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS