marți, 23 aprilie, 2024

Fumat periculos

Tutunul nu este nociv doar pentru femeile care doresc să devină mame, ci are un efect negativ și asupra viitorilor tătici, întrucât fumatul riscă să afecteze ADN-ul bebeluşilor. Cel puțin aceasta este concluzia la care au ajuns medicii din echipa coordonată de Julian Laubenthal de la School of Life Sciences din cadrul Universităţii Bradford din Marea Britanie. Aceștia au recoltat sânge şi eşantioane de spermă de la bărbaţii provenind din 39 de familii originare din Grecia şi Marea Britanie, în perioada în care a avut loc conceperea bebeluşilor, precum şi probe de sânge de la mame şi de la bebeluşi, la naştere. De asemenea, participanții la experiment au fost solicitați să ofere și informații privind vârsta, greutatea, profesia şi stilul de viaţă (consumul de alcool şi de suplimente alimentare, printre altele). ADN-ul din fiecare probă a fost ulterior analizat pentru a detecta eventualele modificări suferite la nivelul anumitor gene asociate cu un risc ridicat de cancer. La finalul studiului, cercetătorii au constatat alterări ale ADN-ului la bebeluşii născuţi dintr-un tată fumător. Ei au ajuns astfel la concluzia că alterările provocate de fumul de ţigară sunt transmisibile de la tată la copil, probabil prin spermă. Studii precedente au arătat într-adevăr că fumul de ţigară alterează ADN-ul prezent în celulele spermatice. Oamenii de ştiinţă au detectat modificări genetice la bebeluşii ale căror mame erau fumătoare, confirmând astfel numeroase rezultate deja făcute publice. În opinia lui Laubenthal, nu doar femeile trebuie să fie ținta campaniilor antifumat, ci este necesară şi o campanie de sensibilizare a bărbaţilor, care să îi ajute să renunţe la fumat cu mult timp înainte de conceperea copilului, întrucât celulele spermatice au nevoie de cel puţin trei luni pentru a ajunge la maturitate.