24.8 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCum pot rămâne asigurate mamele fără venit

Cum pot rămâne asigurate mamele fără venit

În baza legii, gravidele fără venituri sunt considerate asigurate pe perioada sarcinii, fără să fie nevoie să plătească vreo contribuţie la CAS. După ce au născut, femeile pot rămâne asigurate, dar în anumite condiţii. 

Femeile însărcinate şi lăuzele fără nici un venit sau cu venituri mai mici decât  salariul de bază minim brut pe ţară (700 de lei) beneficiază, conform legii, de asigurare medicală fără plata contribuţiei. Pe toată perioada sarcinii şi în cele 126 de zile de lăuzie, femeile în cauză sunt considerate asigurate şi pot beneficia de serviciile medicale prevăzute în pachetul de bază (bilete de trimitere pentru diverse investigaţii şi analize, reţete). După ce nu se mai încadrează în această situaţie, dar în continuare nu realizează venituri, mamele pot rămâne asigurate dacă îşi achită contribuţia legală lunară către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, pe ultimele şase luni. Aici apare însă o condiţie: să nu fi realizat venituri impozabile în ultimii cinci ani. Acest lucru este însă valabil pentru orice persoană care vrea să obţină calitatea de asigurat.

Poţi deveni asigurat, dacă nu ai venit

Conform art. 28 din Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nr. 617/2007, persoanele care trebuie să se asigure şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate, pentru a obţine calitatea de asigurat, „să achite contribuţia legală pe ultimele şase luni, dacă nu au realizat venituri impozabile pe perioada termenelor de prescripţie privind obligaţiile fiscale, respectiv pe ultimii cinci ani“. Contribuţia se calculează la salariul minim brut pe ţară în vigoare la data plăţii, aici calculându-se şi majorări de întârziere, la nivelul aflat în vigoare la data plăţii.
În prezent, contribuţia lunară care se plăteşte este de 39 de lei, iar, potrivit CAS Dolj, o persoană care vrea să capete calitatea de asigurat trebuie să achite pentru cele şase luni, cu tot cu majorări, aproape 300 de lei. „După efectuarea acestei plăţi, persoana în cauză are obligaţia plăţii lunare a contribuţiei la fond, calculată la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară, dacă nu realizează venituri impozabile“, se mai precizează la art. 28 din Ordinul nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat. 
Dacă au realizat venituri impozabile pe întreaga perioadă a termenelor de prescripţie privind obligaţiile fiscale, persoanele care vor să obţină calitatea de asigurat şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate să achite suma legală lunară pentru toată această perioadă. Dacă, spre exemplu, din cei cinci ani, o persoană a realizat venituri impozabile doar într-un an (aici nu sunt luate în calcul veniturile din salarii, pentru că în acest caz plata contribuţiei revine angajatorului), va achita contribuţiile pentru acel an, pentru acoperirea restului de perioadă urmând să plătească doar cele şase luni prevăzute de lege. „Dacă perioada în care nu s-au realizat venituri impozabile este mai mică de şase luni, se va achita contribuţia legală lunară proporţional cu perioada respectivă“, se mai menţionează în Legea sănătăţii aflată în vigoare.   

Cum se obţine dovada calităţii de asigurat

Conform normelor în vigoare, dovada calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se realizează printr-un document justificativ – adeverinţă, eliberat de CAS pe baza mai multor acte care trebuie depuse de persoana solicitantă. În cazul femeilor însărcinate sau lăuze, aceste documente sunt: actul de identitate, adeverinţa medicală, certificatul de naştere al copilului (pentru lăuze), precum şi o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri sau documente justificative că realizează venituri lunare sub salariul de bază minim brut pe ţară (700 de lei), după cum se precizează în Ordinul preşedintelui CNAS nr. 617/2007, art. 20, alin. (1), lit. (h).  
Asiguratul mai are obligaţia, conform legii, ca în termen de 15 zile calendaristice să anunţe medicul de familie şi CAS despre „orice schimbare care poate conduce la modificarea condiţiilor de dobândire a calităţii de asigurat fără plata contribuţiei“. „Dacă gravida fără venit, spre exemplu, a fost luată de soţ în coasigurare sau dacă studentul a terminat facultatea ori s-a angajat, acest lucru trebuie anunţat“, susţin reprezentanţii CAS Dolj.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS