5.6 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateVodafone - fără garanţie

Vodafone – fără garanţie

Vodafone România desfăşoară în această perioadă o amplă campanie de vânzări de telefoane mobile, intitulată „Cumpără prin telefon – Simplu, comod, rapid“. Potenţialii clienţi care intră pe site-ul companiei sunt îmbiaţi să comande un aparat telefonic apelând la un număr de telefon.

Serviciul „Telesales“ garantează că telefonul ales va ajunge la cumpărător prin curier, în maximum cinci zile lucrătoare. Problemele însă aici încep. Iată ce relatează craioveanul Radu Zglimbea, care a achiziţionat la sfârşitul lunii iunie un aparat  Samsung prin acest serviciu, pentru care a plătit circa 1.400 de lei. „La scurt timp după ce am primit telefonul, am observat mai multe defecţiuni şi am solicitat repararea sau înlocuirea aparatului. Am specificat expres că în cazul în care este nevoie de înlocuirea unei piese refuz repararea. Nu sunt de acord să plătesc de nou un aparat reparat, practic, second hand. Acceptam să fie reparat doar dacă era o problemă de soft. Ei mi l-au trimis la service şi mi-au înlocuit placa de bază fără să-mi ceară acceptul“, a spus craioveanul. Practic, clientul plăteşte de nou un aparat second hand, deşi a notificat că aparatul este neconform la mai puţin de două luni de la primirea coletului.
În cazul comerţului on line sau prin curier există prevederi speciale, reglementate prin OUG nr. 174/2008 – pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind protecţia consumatorilor. Autorităţile române au fost sesizate de Comisia Europeană (CE) că există câteva lacune în legislaţia românească, în ce priveşte garanţiile acordate clienţilor, cât şi protecţiei consumatorilor în cazul contractelor la distanţă. Prin OUG nr. 174/2008, Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora primeşte câteva modificări.
Art. 11 din actul menţionat prevede că „în cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată“, iar conform art. 17 „consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o“.
De asemenea, art. 18 stipulează că „până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în termen de şase luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia“. Practic, în cazul livrării unui produs prin curier clientul are la dispoziţie şase luni să ceară repararea sau înlocuirea aparatului pentru neconformitate. Aceste prevederi legale trebuie să fie prevăzute în certificatul de garanţie pe care vânzătorii trebuie să-l dea cumpărătorilor.
Tot legea despre care am vorbit prevede la art. 19 că „garanţia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la garanţie şi în publicitatea aferentă“. Ea trebuie să cuprindă, printre altele, „elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, modalităţile de asigurare a garanţiei – întreţinere, reparare, înlocuire – inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii specializate de service“ (art. 20). Practic, clientul ar trebui să găsească în ambalajul produsului două tipuri de garanţii: garanţia producătorului aparatului şi garanţia oferită de comerciant. În cazul nostru, garanţia oferită de Samsung şi cea de la Vodafone. Cel puţin în cazul acestei campanii, clienţii găsesc doar garanţia oferită de producători, care este de cel puţin 24 de luni, conform legii.
„În cazul în care aparatul nu funcţionează, prezentaţi actele de achiziţie şi certificatul de garanţie şi aparatul va merge în service, pentru reparaţii. Vodafone nu oferă garanţie separată faţă de cea de 24 de luni“, a spus operatoarea Vodafone România. Practic, Vodafone nu-şi asumă nici un fel de risc. Amenda în aceste cazuri poate merge până la 25.000 de lei, conform legii.
Consumatorii trebuie să mai ştie că, potrivit art. 4, alin. (1) din OG nr. 130/2000 – privind regimul juridic al actelor la distanţă „comerciantul trebuie să transmită consumatorului, în scris sau pe alt suport de informaţii durabil, la dispoziţia sau accesibil acestuia, mai multe informaţii, printre care condiţiile şi modalităţile de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală“ sub forma unei clauze exprese: „Consumatorul are dreptul să notifice în scris comerciantului că renunţă la cumpărare, fără penalităţi şi fără invocarea unui motiv, în termen de zece zile lucrătoare de la primirea produsului sau, în cazul prestărilor de servicii, de la încheierea contractului“. În cazul omiterii acestei clauze, produsul sau serviciul este considerat livrat fără cerere de comandă din partea consumatorului. La art. 14 din ordonanţa menţionată, aflăm că „este interzisă livrarea de produse sau prestarea de servicii fără o comandă prealabilă din partea consumatorului, dacă această livrare implică solicitarea efectuării unei plăţi“. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

30 COMENTARII