12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateIsraelienii ar putea finanţa Avioane Craiova

Israelienii ar putea finanţa Avioane Craiova

Elbit Systems, compania care a realizat modernizarea IAR 99 Şoim, ar putea finanţa în următorii trei ani construirea şi modernizarea a 14 aeronave. Există însă o mare problemă de rezolvat: cumpărătorul.

Compania israeliană Elbit Systems intenţionează să finanţeze construirea şi modernizarea a 14 aeronave militare IAR 99 Şoim la Avioane Craiova, a dezvăluit ieri Victor Peţa, liderul de sindicat din societate. „Există finanţare timp de trei ani. Elbit Systems vrea să asigure banii pentru un contract de 14 avioane IAR 99 Şoim noi şi modernizate. Problema este că MApN nu a dat un răspuns clar dacă va achiziţiona aceste aparate. Au fost discuţii, dar nu s-a concretizat nimic“, a declarat Peţa. Israelienii au o colaborare cu fabrica de avioane de la Craiova de la începutul anilor 2000. În 2001, statul român a încheiat un contract cu firma Elbit pentru achiziţionarea a 24 de aeronave IAR 99 Şoim, fabricate la Avioane Craiova. Compania israeliană a contribuit la aceste aparate cu integrarea unui sistem de echipament de avionică şi management al armamentului. Doar trei aparate de zbor noi şi cinci modernizate au fost realizate în ultimii zece ani. Mai mult, în 2008, Elbit a fost dată în judecată de Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) „Elie Carafoli“, care a proiectat aeronava IAR 99 în anii ‘70. Specialiştii de la institut spun că israelienii au intervenit fără drept asupra proiectului iniţial al avionului şi nu au plătit pentru drepturile de proprietate intelectuală asupra modelului, înregistrat de INCAS la OSIM. Procesul este în desfăşurare, având următorul termen în ianuarie 2011. Reprezentanţii Elbit nu au confirmat până la ora actuală dacă sunt dispuşi să mai investească în proiectul IAR 99.

Salariile restante, achitate în etape

La ora actuală, fabrica de avioane se află aproape de faliment. În lipsă de finanţare, contractul adus de Elbit i-ar asigura supravieţuirea. INCAS vrea să atragă şi el fabrica în proiectele pe care le desfăşoară, iar specialiştii susţin că aici pot fi dezvoltate noile generaţii de IAR, necesare pentru pregătirea piloţilor români care vor zbura cu viitoarele avioane multirol. Dacă nu se găsesc repede soluţii, fabrica îşi va închide porţile. La sfârşitul lunii trecute, alţi 60 de angajaţi au plecat acasă pentru că în lipsă de contracte fabrica nu îi mai poate ţine. Planul aprobat de Consiliul de Administraţie (CA) include ca măsuri 200 de disponibilizări. Fabrica are probleme nu numai cu actualii, dar şi cu foştii angajaţi, cărora le este datoare câteva salarii restante.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

16 COMENTARII