13.1 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFord nu se leagă la cap cu Mecatim

Ford nu se leagă la cap cu Mecatim

În discuţiile de modificare a clauzelor din contractul de privatizare dintre statul român şi Ford au apărut puncte divergente. Una cere Ford şi alta vrea statul român. În plus, Ford ar vrea să scape de activele Mecatim Timişoara, pe care le cedează statului român. De fapt, acţionarii minoritari ai firmei din Timiş ar putea crea probleme Ford.

Solicitarea Ford de a modifica anumite clauze din contractul de privatizare nu a fost finalizată nici până acum. Din câte se pare, Ford nu mai vrea activele Mecatim Timişoara, pe care le cedează statului, pentru a nu avea probleme cu micii acţionari. Între timp, între comisia de renegociere a contractului şi Ford au apărut disfuncţionalităţi, în sensul că ceea ce solicitase compania producătoare de autoturisme nu a fost pe placul celor din comisie, astfel că ei au cerut Ford să refacă solicitările.
„Am suspendat, momentan, discuţiile cu Ford, pentru că am avut câteva puncte divergente. Ei doresc altă analiză a contractului de privatizare şi prima variantă propusă de Ford nu am acceptat-o. Apoi au venit cu altă variantă, mai apropiată de cea existentă în contract, dar trebuie discutată“, a declarat recent, pentru GdS, preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Aurelian Popa. El a mai spus că statul solicită în continuare să fie menţinuţi salariaţii uzinei şi fabrica „să se integreze în zona industrială a Craiovei“, dar, în acelaşi timp, Popa neagă faptul că Ford ar fi solicitat să modifice în contract ceva legat de angajaţii fabricii. Preşedintele AVAS a mai arătat că Ford a cerut confidenţialitatea discuţiilor până în momentul în care se va modifica respectivul contract de privatizare, prin act adiţional. Abia în acel moment, opinia publică poate afla ce vrea Ford de la statul român. În ultima perioadă, în presă au apărut speculaţii potrivit cărora Ford cere amânarea cu cel puţin un an a investiţiilor promise pentru fabrica de la Craiova. Ford promitea prin contract că va face investiţii de 650 de milioane de euro în uzina craioveană, în patru ani de la preluarea efectivă a acesteia.

Ford a cerut ca negocierile să fie secrete

Compania producătoare de autoturisme nu doreşte să dezvăluie opiniei publice din România care este adevărata miză a negocierilor cu statul român şi confirmă că vrea ca discuţiile din comisia de renegociere a contractului de privatizare să fie secrete. Ford spune în mod repetat că nu s-au schimbat angajamentele faţă de România. Ceea ce este logic, pentru că acele angajamente se pot schimba doar prin act adiţional la contractul de privatizare.
„Nu avem nimic nou de adăugat, deoarece angajamentul nostru faţă de Craiova şi de România rămâne neschimbat. Referitor la confidenţialitatea discuţiilor, aceasta ţine de esenţa oricărei negocieri comerciale“, a spus, pentru GdS, Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România. Ford nu dă publicităţii ce anume cere statului român să modifice în contractul de privatizare.

Probabil Ford nu vrea Mecatim

Singurul lucru care li s-a aprobat din prima celor de la Ford este acela că procesul de restructurare va fi accelerat. Procesul de restructurare presupune mai întâi fuziunea dintre Automobile Craiova (ACSA – firma care a deţinut fabrica Daewoo), Ford şi Mecatim Timişoara (firmă tot din grupul Daewoo). După fuziune urmează divizarea în două. Pe de o parte Ford – cu activele sale, iar pe de altă parte, trebuie să apară o societate de stat, care să preia activele conexe, nedorite de Ford. Noua societate de stat care ar trebuie să deţină activele nedorite de producătorul auto se poate înfiinţa mai devreme decât era prevăzut în contractul de privatizare, a spus preşedintele AVAS. Societatea imobiliară cu capital de stat care trebuia înfiinţată de statul român şi ar fi trebuit să conţină activele conexe pe care Ford nu le-a solicitat prin contractul de privatizare. Surse apropiate negocierilor au susţinut că oficialii de la Ford nu mai vor activele Mecatim Timişoara, pentru a nu avea probleme similare cu acţionarii minoritari, aşa cum s-a întâmplat la preluarea ACSA. Ford grăbeşte divizarea (mai ales că firma a delistat de la Bursă ACSA şi deţine peste 97% din acţiunile acestei companii). Potrivit contractului de privatizare a fostei Daewoo, divizarea poate avea loc în trei ani de la finalizarea restructurării, dar Ford vrea să scape mai devreme de activele de la Mecatim. Aspect aprobat, de principiu, de comisia înfiinţată la AVAS.
De altfel, potrivit Anexei 3 a Contractului de privatizare în forma actuală, „Societatea de Producţie“ – adică Ford – va trebui să aibă un acţionariat alcătuit din Ford Motor Company, statul român şi alţii. La „alţii“ sunt incluşi acţionarii minoritari ai ACSA, dar şi cei ai Mecatim Timişoara. Aşa se explică de ce nu mai vrea Ford activele Mecatim, pentru a nu se trezi pe cap şi cu „minoritarii“. Amintim că în cazul acţionarilor minoritari de la ACSA, Ford a încercat să răscumpere acţiunile chiar şi prin ofertă publică de cumpărare, dar procentul a fost sub aşteptări. În plus, au existat probleme şi în instanţă, procesele fiind intentate de unii acţionari minoritari. Cel mai probabil, Ford nu vrea ca aceste lucruri să se repete.
Atunci când comisia de renegociere stabilită de guvern va ajunge la o concluzie finală, actul adiţional la contractul cu Ford trebuie aprobat de executiv, printr-un act normativ.

Cotaţia Mecatim la Bursă
Luni, pe piaţa secundară (Rasdaq) a Bursei de Valori Bucureşti, acţiunile Mecatim Timişoara erau tranzacţionate la preţul de şase lei pe acţiune. În plus, potrivit ultimei informări a Depozitarului Central către Bursă, la 31 decembrie 2009, acţionarii minoritari deţineau 5,22% din acţiunile Mecatim.  

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII