16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateNu e fond, nu reparăm

Nu e fond, nu reparăm

Când vine vorba de fondul de reparaţii, mulţi proprietari consideră că este o cheltuială în plus pe lista de întreţinere şi refuză să aprobe în Adunarea Generală a asociaţiei o sumă de bani destinată reparaţiilor. Îşi amintesc de ea numai când le plouă în apartament sau când plesnesc conductele în subsol. Vina aparţine deopotrivă proprietarilor, dar şi administratorului, al cărui scop în cadrul unei asociaţii este tocmai întreţinerea condominiilor.

Sunt situaţii în care locatarii, deşi nu au plătit la fondul de reparaţii, au pretenţia să „împrumute“ de la vecini pentru a-şi încropi reparaţiile necesare la acoperişul imobilului. Este şi cazul locatarilor blocului C20 din cartierul craiovean Rovine, care, deşi nu au plătit un leu la fondul de reparaţii, au pretenţia să refacă acoperişul blocului solicitând administratorului şi preşedintelui de la Asociaţia 16 Rovine II să ia fonduri de la vecini şi ulterior să le pună la loc. „Am în asociaţie un bloc al cărui acoperiş s-a degradat. Proprietarii vor să-l repare, dar nu au un fond de reparaţii. Îmi sugerau să luăm de la alte blocuri, dar oamenii nu sunt de acord. Dacă nu au vrut să aibă un fond de reparaţii, acum sunt nevoiţi să scoată o sumă mai mare din buzunar. Altă variantă ar fi mansardarea, pentru că în acest fel îşi consolidează şi îmbunătăţesc imobilul fără să plătească“, a spus Dan Remus, preşedintele asociaţiei.
Fiecare bloc are un fond propriu de reparaţii, aşa cum prevăd normele legale, confirmă reprezentanţii Primăriei Craiova.
„Reparaţiile proprietăţii comune din fondul de reparaţii se fac pentru fiecare bloc, iar articolul 48, alineatul 1 din Lege asociaţiilor, precizează: stabilirea şi repartizarea sumei care priveşte proprietatea comună ce revine fiecărui proprietar din cadrul condominiului se fac proporţional cu cota-parte indiviză din proprietatea comună“, a declarat Carmen Licu, purtător de cuvânt al Primăriei Craiova.

Mai mult se cheltuieşte decât se investeşte

O situaţie asemănătoare se întâlneşte şi la Asociaţia 8 Calea Bucureşti, unde lipsa fondului de reparaţii este accentuată de lipsa de „spirit“ gospodăresc atât la administratorul asociaţiei, care este un simplu încasator de fonduri, cât şi la preşedintele asociaţiei, Constantin Neagra. Unii locatari spun despre acesta că nu se ocupă nici măcar de scara unde locuieşte, dar nici de îngrijirea şi aspectul imobilelor din asociaţie. „Cum arată chiar blocul în care el locuieşte, bl. B12, scara 2?! Nu are nici plăcuţă cu numărul blocului, ţevile sunt defecte în subsol şi nu ia nici o măsură. Doar când este avarie spune că le înlocuieşte. Este necesar să se zugrăvească în scara blocului, să se înlocuiească geamurile sparte, dar nu sunt fonduri. Este de preferat să dau bani pentru reparaţii decât să plătesc abonament de transport pentru administrator şi femeia de serviciu. Preşedintele vorbeşte cu copiii lui în străinătate şi noi suportăm costurile, când ar fi de dorit să fie un preşedinte onorific. Îşi dau prime şi îşi fac daruri din banii noştri! Toţi aceşti bani i-am putea da mult mai bine pentru fondul de reparaţii, nu să cârpim conductele din subsol“, a spus Eugenia Drăguţ, locatară în bl. B12, Calea Bucureşti.
Preşedintele se disculpă: „Nu există fond de reparaţii pentru că oamenii nu au vrut. Conductele le-am cârpit, cu ce să le schimbăm?“.
 
Fondul de reparaţii… ca la lege

Legea nr. 230/2007 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, la articolul 45, alineatul 3, reglementează dispoziţiile privind fondul de reparaţii, după cum urmează: „Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Comitetul executiv va pregăti şi va prezenta adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de reparaţii. Membrii asociaţiei de proprietari pot aproba şi alte fonduri cu caracter special.
Fondul  de reparaţii este suma de bani destinată părţilor de construcţii sau instalaţii aflate în proprietatea comună şi are o perioadă de folosire limitată. Această sumă se depune la asociaţia de proprietari, iar proprietarul nu o mai primeşte înapoi aşa cum se întâmplă în cazul fondului de rulment. Ea este folosită exclusiv pentru construirea, consolidarea sau modernizarea blocului. Dacă a fost aprobat în Adunarea Generală, fondul de reparaţii este obligatoriu şi nu va putea fi folosit decât cu acordul acesteia, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU