14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFord cere modificarea contractului de privatizare

Ford cere modificarea contractului de privatizare

Compania producătoare de automobile cere modificarea unor clauze din contractul de privatizare, invocând criza economică şi financiară. AVAS susţine că Ford vrea să scape mai devreme decât era stipulat în acte de activele conexe pe care compania nu le-a vrut. În cazul în care Ford nu ar îndeplini condiţiile contractuale actuale, compania ar trebui să achite statului român daune de până la 21 de milioane de euro.
 
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a publicat pe site-ul propriu un proiect de hotărâre de guvern privind constituirea comisiei de negociere în vederea încheierii unui act adiţional la contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat între AVAS şi Ford Motor Company. Invocând criza economico-financiară globală, Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de privatizare încheiat cu statul român, fără a da detalii despre ce este vorba. AVAS arată mai întâi situaţia de până acum a Ford şi menţionează că „din cele prezentate mai sus rezultă complexitatea tranzacţiei Ford, precum şi necesitatea realizării într-un timp foarte scurt atât a programului de restructurare, cât şi a programului de investiţii asumate prin contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni, prin programul de investiţii şi formare profesională, anexă la deciziile de autorizare emise de Comisia Europeană“. În Nota de fundamentare la proiectul de hotărâre de guvern se mai menţionează: „În contextul crizei economice şi financiare globale care a afectat dramatic economiile din ţările cele mai dezvoltate, cu efecte dramatice pe piaţa producătorilor din industria auto din întreaga lume, Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni“.

Ford vrea să scape de activele nedorite

Preşedintele AVAS, Aurelian Popa, a declarat pentru GdS că ieri a şi fost aprobată în şedinţa de guvern hotărârea privind reactivarea comisiei de privatizare a Automobile Craiova (ACSA) cu americanii de la Ford. Potrivit contractului, în trei ani de la privatizare trebuia să aibă loc fuziunea celor trei firme, Daewoo, Automobile şi Mecatim Timişoara, urmată de divizare. Din compania rezultată trebuie să se desprindă una la care acţionar va fi statul român şi care va cuprinde activele conexe pe care Ford nu le-a vrut la privatizare şi Mecatim. Cealaltă companie ar urma să rămână Ford România. Preşedintele AVAS a lăsat să se înţeleagă faptul că, practic, Ford vrea să scape mai repede de aceste active nedorite, precum şi de Mecatim. „În primul rând, în comisie se va discuta despre actualizarea restructurării companiei, pentru a pune la dispoziţie activele conexe şi Mecatim Timişoara. Concret, Ford doreşte ca activele conexe şi Mecatim să fie predate statului român mai devreme decât prevede contractul. Ford nu a solicitat nimic în legătură cu restructurarea personalului sau cu modificarea planului investiţional al companiei“, a spus, pentru GdS, preşedintele AVAS. Aurelian Popa a arătat că, după ce se va întruni comisia de privatizare, Ford îşi va prezenta poziţia, compania putând să ceară şi modificarea altor clauze din contractul de privatizare.

Clauze dificile pentru Ford

Potrivit contractului invocat, Ford se angaja ca în termen de patru ani de la semnarea actelor cu statul român să ajungă în fabrica de la Craiova la o producţie de 300.000 de unităţi pe an. În cazul în care compania nu va duce la îndeplinire clauzele promise şi nu va ajunge la un volum de producţie de cel puţin 250.000 de maşini pe an, potrivit contractului de vânzare-cumpărare a acţiunilor, Ford poate plăti daune către statul român. Aceste daune ajung până la 25% din valoarea plătită de Ford către statul român pentru achiziţionarea fostei Daewoo. Acest lucru înseamnă că Ford ar trebui să achite daune de 21 de milioane de euro, dacă nu-şi poate duce la îndeplinire în patru ani obligaţiile asumate prin contract. În ritmul actual în care se asamblează autoutilitarele Transit Connect la Craiova (de circa 400 de unităţi), ar însemna ca fabrica să-şi sporească producţia de 62 de ori pe an pentru a ajunge la producţia scontată. În acelaşi timp, Ford s-a angajat ca în patru ani să investească în fabrica din Bănie 675 de milioane de euro. După ce se va întruni comisia de privatizare, Ford ar putea cere, cel puţin la nivel teoretic, şi modificarea altor clauze din contract.  

Ford nu dezvăluie ce clauze vrea să modifice

Întrebaţi de GdS în ce fel doresc să modifice contractul de privatizare şi care ar fi clauzele pe care compania nu le mai poate îndeplini, oficialii Ford au răspuns cu totul altceva. Ford a preferat să promită în continuare că nu se schimbă angajamentele asumate în privinţa fabricii din Craiova. „Angajamentul pe care Ford şi l-a asumat faţă de Craiova şi România rămâne neschimbat. Astfel, planul nostru este acela de a îndeplini angajamentele asumate în privinţa locurilor de muncă, a investiţiei şi a capacităţii de producţie. Toate acestea se întâmplă în pofida crizei economice fără precedent, care a început de când Ford a semnat contractul de privatizare“, a spus Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România.
În urmă cu o săptămână, preşedintele Ford Europa, John Fleming, s-a întâlnit cu preşedintele României, Traian Băsescu, şi cu premierul Emil Boc, cu care a discutat despre etapele următoare în procesul postprivatizare. Cel mai probabil, pe 26 aprilie, conducerea Ford a discutat cu şeful statului şi cu primul-ministru despre viitoarea companie de stat ce se va desprinde din Ford. La vremea respectivă, reprezentanţii Ford ne înştiinţau oficial că: „Domnul Fleming i-a informat pe oficialii români cu privire la rezultatele foarte bune înregistrate în cadrul procesului de postprivatizare şi de restructurare. În acest context, preşedintele şi CEO-ul Ford Europa a discutat despre obiectivele şi etapele următoare pe care Ford şi autorităţile române intenţionează să le întreprindă în vederea continuării procesului de postprivatizare“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

32 COMENTARII