21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBănia vrea să fie Verde

Bănia vrea să fie Verde

Un proiect european se desfăşoară în patru oraşe din patru ţări europene, printre care şi Craiova, unde are loc o campanie de informare (în Piaţa „Mihai Viteazul“) despre mijloacele de transport în comun, despre acţiuni de reducere a poluării şi consum redus de energie. Locuitorii urbei care trec zilele acestea prin centrul Craiovei îşi pot exprima opiniile despre poluarea de pe străzile oraşului.

Proiectul MODERN (Mobilitate, Dezvoltare şi Reducerea Consumului de Energie), desfăşurat în cadrul programului european FP7/CIVITAS PLUS organizează, de ieri, în Craiova, în Piaţa „Mihai Viteazul“ o campanie de informare despre consumul redus de energie din oraş, despre reducerea poluării şi despre modernizarea transportului în comun. Proiectul se desfăşoară în patru oraşe de talie medie din Europa: Craiova (România), Brescia (Italia), Coimbra (Portugalia) şi Vitoria-Gasteiz (Spania). Craiova este primul oraş din România în care se desfăşoară un proiect de o asemenea anvergură la nivel european. De implementarea proiectului se ocupă Primăria Craiova, Rat Craiova şi IPA CIFATT. Valoarea proiectului pentru toate cele patru oraşe din program este de 15 milioane de euro, dintre care Craiova beneficiază de trei milioane de euro. Primăria suportă 50% din valoarea investiţiilor, iar 50% vin de la UE. Începând de ieri, timp de trei zile, locuitorii urbei care trec prin zona centrală pot fi intervievaţi cu privire la impresiile lor faţă de transportul public din oraş, faţă de trafic şi faţă de poluarea din zona urbană şi pot afla ceea ce îşi propune municipalitatea prin acest proiect. Opiniile craiovenilor ajung direct la Comisia Europeană, pe principiul că tot ceea ce se întreprinde într-un oraş de talia Craiovei trebuie să fie în sprijinul cetăţenilor şi să răspundă dorinţelor lor. „În Spania, primarul oraşului Vitoria – partener cu noi în acest proiect – la orice frază spunea: «Să vedem ce doresc cetăţenii noştri!». Pentru UE este foarte important să se realizeze ceea ce vrea cetăţeanul. De aceea, pentru prima dată colectăm opiniile locuitorilor Craiovei“, a precizat Gabriel Vlăduţ, coordonatorul proiectului pentru Craiova, şi reprezentant IPA.

„Craiova şi-a declarat intenţia de Oraş Verde“

Proiectul se desfăşoară pe patru ani, timp în care Craiova s-a angajat să investească în măsuri de reducere a consumului de energie şi a emisiilor de dioxid de carbon. „Prin acest proiect, Craiova are contract direct cu Comisia Europeană şi şi-a declarat intenţia de «Oraş-Verde», alături de alte trei oraşe importante din Europa“, a spus Gabriel Vlăduţ, coordonatorul întregului proiect. El a mai spus că nu este numai o chestiune de imagine a Craiovei la Comisia Europeană, dar are şi o componentă investiţională pe două dintre cele nouă măsuri ale programului. „Ca urmare a acestui proiect, Craiova a intrat pe lista altui mare proiect european, în intenţia de a achiziţiona 200 de autobuze cu consum redus de combustibil. Craiova are aceeaşi prioritate ca şi Parisul, care vrea să-şi îmbunătăţească flota de autobuze, dar la alt nivel“, a mai spus Vlăduţ.

În ce constă proiectul

Craiova nu câştigă numai la capitolul imagine, în sensul că este reprezentată la nivelul unor oraşe cunoscute din Uniunea Europeană, ci câştigă şi la nivel investiţional. Sunt nouă măsuri pe care şi le-au propus cele patru oraşe din proiect, Craiova, Brescia, Coimbra şi Vitoria. Dintre cele nouă măsuri, în două cazuri Craiova a promis investiţii, de care beneficiază direct regia locală de transport şi cetăţenii (indirect): achiziţionarea de echipamente (sisteme moderne de acţionare a tramvaielor) care au drept scop reducerea consumului de energie, introducerea unor sisteme de e-ticheting (adică bilete electronice), supraveghere video pe străzile urbei, plus instalarea de panouri de informare în staţiile RAT (informaţii despre ce autobuze circulă, către ce staţii, în câte minute ajunge un anumit autobuz în staţie etc.). Restricţionarea accesului autoturismelor în centrul oraşului face parte din acelaşi proiect. În acest moment, Craiova se află în perioada contestaţiilor la licitaţia pentru supravegherea video a oraşului. Până acum, s-au adaptat zece autobuze pentru a consuma combustibil bio-diesel şi s-au echipat nouă tramvaie cu echipamente care le ajută să consume puţină energie. Ce va urma? 80 de autobuze şi 27 de tramvaie vor fi dotate cu validatoare de tichete, cu GPS şi câte un computer de bord conectat la dispecerul central, în 20 de staţii RAT vor fi montate panouri electronice, bariere electronice de acces în zona centrală, o intersecţie va fi dotată cu sistem de acordare „undă verde“ pentru tramvaie, zece autobuze, cinci tramvaie şi cinci staţii vor fi echipate cu sistem de supraveghere video. Şi introducerea sensurilor giratorii au menirea de a fluidiza traficul rutier.

Autorităţile nu pot da înapoi

O delegaţie europeană a venit deja în Craiova să verifice ce s-a făcut până acum, urmând ca auditori externi să întocmească două rapoarte de audit. Dacă nu se realizează toate obiectivele pe care Craiova şi le-a asumat prin acest proiect, municipalitatea riscă să piardă toţi banii aferenţi întregului proiect, nu doar pe porţiunea nerealizată. „Trebuie doar să fii parolist: să faci exact ceea ce ai promis prin proiect“, a precizat Gabriel Vlăduţ, coordonatorul proiectului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII