17.3 C
Craiova
miercuri, 17 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateGuvernul măreşte din nou preţul maşinilor noi

Guvernul măreşte din nou preţul maşinilor noi

Taxa pe poluare trebuie plătită dacă românii cumpără din ţară autovehicule noi, cu o capacitate cilindrică sub 2.000 de centimetri cubi. Cine îşi cumpără din ţară maşini noi Euro 4, fie autohtone, fie de la dealeri, dar neînmatriculate, plăteşte de la 1 ianuarie o taxă pe poluare în valoare de câteva sute de euro.

Persoanele care îşi cumpără anul acesta maşini noi din ţară şi străinătate (care nu au fost înmatriculate în alt stat) vor fi obligate să achite la Finanţe câteva sute de euro drept taxă pe poluare, dacă nu se modifică actualele condiţii legale. Pe finalul anului 2009, după ce noul guvern şi-a preluat atribuţiile, a fost adoptat un act normativ pentru a prelungi perioada de exceptare de la plata taxei pe poluare a maşinilor noi cu o capacitate de până la 2.000 de centimetri cubi, numai că au fost uitate cele din ţară. Cu alte cuvinte, cine cumpără autovehicule noi sub 2.000 de centimetri cubi din ţară este nevoit să achite la stat taxa de înmatriculare, pe care legiuitorii au numit-o taxă pe poluare. „Maşinile noi de până în 2.000 de centimetri cubi care sunt dotate cu Euro 4 nu mai sunt exceptate de la plata taxei pe poluare anul acesta. Cei care au cumpărat aceste maşini anul trecut mai au 45 de zile la dispoziţie să şi le înmatriculeze în România fără să plătească taxa“, a spus directorul coordonator al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj, Eugen Călinoiu. OUG nr. 117/2009 pentru aplicarea unor măsuri privind taxa pe poluare pentru autoturisme prevede, printr-un articol unic, faptul că „autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4, a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, înmatriculate pentru prima dată într-un stat membru al Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008 – 31 decembrie 2009 inclusiv, beneficiază de exceptarea de la plata taxei pe poluare pentru autovehicule, potrivit art. III alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 218/2008 privind modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, în condiţiile în care acestea se înmatriculează pentru prima dată în România în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă“. Ordonanţa nr. 117, coroborată cu art. 3 din OUG nr. 218/2008, arată că taxa pe poluare se aplică autoturismelor noi cumpărate din ţară. „Maşinile noi neînmatriculate nu beneficiează de scutirea de la plata taxei pe poluare dacă sunt cumpărate din ţară. Chiar şi pentru autovehiculele aduse de dealerii auto din alte ţări, dar care nu au fost niciodată înmatriculate, trebuie să se plătească taxă pe poluare“, a precizat comisarul Maria Vasile, şef Birou Înmatriculare Autovehicule Dolj.

300-500 de euro în plus, pentru un Logan

Cei care îşi cumpără acum maşini noi dotate cu Euro 4 trebuie să plătească în plus şi câteva sute de euro drept taxă pe poluare, în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinii, de emisiile de noxe etc. „De exemplu, pentru un autoturism Logan de 1.400 de centimetri cubi, taxa pe poluare va fi de 380 de euro, la o capacitate de 1.500 centimetri cubi – taxa va fi peste 400 de euro, iar la 1.600 de centimetri cubi se plăteşte o taxă de aproximativ 500 de euro“, a precizat directorul DGFP Dolj, Eugen Călinoiu. Reprezentanta unui dealer auto local, Luiza Scărlătescu, a spus că nu este normal să se perceapă taxă pe poluare de la maşinile noi, „în timp ce toate jafurile vechi poluează pe străzile noastre. Clienţii noştri vor fi nemulţumiţi că trebuie să plătească taxa pe poluare la maşinile noi Euro 4. Nu ştiu cum susţine statul român piaţa auto când prin această măsură sunt încurajaţi oamenii să îşi înmatriculeze maşinile în Bulgaria şi tot statul nostru are de pierdut“. Scărlătescu a mai spus că sunt scutite de la plata deja celebrei taxe maşinile dotate cu Euro 5, dar că acestea se comercializează în număr foarte mic pe teritoriul României.

Îngrămădeală pe final de an la Înmatriculări auto

Şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, comisar-şef Constantin Stan, a spus că, din cauza legislaţiei privind taxa pe poluare, majoritatea celor care îşi cumpăraseră autoturisme între 15 decembrie 2008 şi pe parcursul anului 2009 s-au îngrămădit să le înmatriculeze pe finalul anului trecut. „Acum, la început de an, se observă o scădere a numărului de înmatriculări auto. Cele mai multe au fost către sfârşitul anului 2009. Oamenii s-au bulucit să înmatriculeze autovehiculele de teamă că de anul acesta se plăteşte taxa pe poluare. Cei care le-au cumpărat atunci au 45 de zile la dispoziţie să le înmatriculeze fără să se plătească taxa pe poluare“, a precizat comisarul-şef Constantin Stan. Potrivit reprezentanţilor Serviciului Înmatriculări, în 2009 au fost înmatriculate în Dolj 9.012 vehicule, cu aproximativ 30% mai puţine decât în anul 2008.  

Mai puţine maşini noi înmatriculate în 2009

Potrivit surselor citate, anul trecut au fost înmatriculate în Dolj doar 2.761 de maşini noi (dintre care 845 indigene şi 1.916 din import), faţă de anul 2008, când s-au înmatriculat 5.834 de vehicule. În acelaşi timp, numărul maşinilor vechi înmatriculate în 2009 a fost dublu faţă de cele noi, ajungând la 6.251 de vehicule uzate.

Se porneşte „Rabla“ pentru firme

Persoanele juridice care vor să-şi înnoiască parcul auto ar putea primi în acest an până la zece tichete valorice pentru cumpărarea de maşini noi, fiecare tichet având o valoare de 3.800 de lei, a declarat ieri ministrul mediului şi pădurilor, Laszlo Borbely, citat de NewsIn. Până acum, prima de casare era de maximum 3.800 de lei şi era accesibilă numai persoanelor fizice.
„Este pentru prima dată când în acest program pot veni şi persoanele juridice. În acest caz, vrem să propunem până la zece tichete valorice“, a menţionat Borbely.  Ministrul a mai spus că, pentru a demara Programul „Rabla“ pentru firme, trebuie să fie aprobat bugetul naţional şi să se stabilească şi bugetul fondului de mediu: „După aprobarea bugetului naţional şi a bugetului fondului de mediu, sper că pe 15 ianuarie va fi demarat programul. În prezent, sunt 228 de milioane de lei, dar suma poate fi mărită dacă va exista cerere“. Borbely a adăugat că ordinul pentru „Rabla“ a fost deja semnat. Un tichet valoric este de 3.800 de lei, iar o persoană fizică poate da cel mult trei tichete pentru cumpărarea unei maşini noi. În Germania, programul „Rabla“ a funcţionat de minune, nemţii primind de la stat o primă de 2.500 de euro pentru a schimba maşinile mai vechi de nouă ani cu unele noi. Aşa se explică de ce în Germania s-au vândut foarte bine autoturismele Logan produse în România.  

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

12 COMENTARII