10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024

Război la Avioane

275 de angajaţi au plecat acasă începând cu 12 octombrie şi ameninţă cu judecata pentru salariile restante de trei luni. Ei vor să vândă fabrica la bucată. Liderul sindical, Victor Peţa, dezvăluie că utilajele sunt gaj în contul unui contract de offset cu BAE Systems pentru achiziţia controversatelor fregate.

Angajaţii Avioane Craiova SA nu şi-au mai primit salariile de trei luni, iar unii dintre ei ameninţă să dea în judecată fabrica pentru a-şi recupera restanţele. Statul a fost nevoit să ia măsuri drastice de restructurare a societăţii, după ce a eşuat în tentativa de a o privatiza. Începând cu 12 octombrie, 275 din cei peste 600 de salariaţi au fost concediaţi.
Noua strategie a statului înseamnă menţinerea în viaţă a fabricii printr-o asociere de tip joint-venture. Interesate ar fi SAAB Suedia şi Alenia Aeronautica Italia. Până atunci însă, fabrica începe să aibă probleme cu plata angajaţilor. Mulţi dintre cei disponibilizaţi îşi cer salariile restante. „Este dreptul nostru, pentru care am muncit. Nu cerem nimic în plus, decât ceea ce ni se cuvine“, spun oamenii. În al doilea rând, unii dintre salariaţii plecaţi din fabrică au contestat şi lista pentru disponibilizări, întocmită de societate. „Listele cu disponibilizări au fost realizate fără să fie făcute evaluări. Au fost daţi afară unii indezirabili. Eu, spre exemplu, nu am primit rezultatul evaluării.  Aceste rezultate nu au fost publice. Am făcut contestaţie, dar nu am primit vreun răspuns până acum“, a spus unul dintre foştii salariaţi.

Peţa acuză: „Trădare!“

Liderul sindical, Victor Peţa, rămas în fabrică, spune că foştii salariaţi ar trebui să fie mulţumiţi că primesc bani fără să muncească. „Aproape trei sferturi din cele 275 de disponibilizări au fost făcute la cerere. Disponibilizaţii vor primi două salarii medii nete pe economie, ca un fel de primă de intrare în şomaj. Vor primi la disponibilizare 2.800 de lei plus salariul, timp de trei ani. Le vom da salariile restante atunci când le vor primi şi cei care lucrează pentru aceşti bani. Din mai anul trecut nu au prea dat pe la serviciu şi totuşi au primit până în iulie salariul“, spune Victor Peţa, deranjat de contestatari. El a ţinut să răspundă şi insinuărilor că şi-ar fi primit banii, alături de directori. „Nici un angajat nu a primit salariul de trei luni, inclusiv directorii“, spune acesta. Potrivit lui Peţa, singurele surse pentru salarii sunt în acest moment un contract cu Elbit Systems şi o ordonanţă de guvern iniţiată de Radu Berceanu, prin care se plăteşte 75% din salariul muncitorilor, adică exact şomajul tehnic. „Nu îi înţeleg pe cei care fac acum scandal, atâta timp cât nu ne-au făcut probleme creditorii, pe care i-am convins să nu ne ceară insolvenţa. Este mai mult decât trădare“, acuză Peţa.

Utilaje gajate la Aerostar Bacău

Pe de altă parte, liderul Victor Peţa susţine că evaluările ar fi fost corecte: „Disponibilizarea s-a făcut în urma unei evaluări. Am avut foarte puţine contestaţii şi la evaluare, şi la ierarhizare. Evaluarea s-a făcut de către administraţie, de o comisie“. În opinia lui Peţa, salariaţii care ameninţă cu judecata sunt „manipulaţi“ de foşti directori ai fabricii: „În acest moment, cei care fac scandal sunt îndemnaţi de diverşi şefi de grup, oameni care au câştigat de pe urma acestei fabrici, ca şefi sau chiar directori, iar acum poate, şi spun poate, sunt vinovaţi de starea societăţii. Aceştia fac şi altă greşeală: le spun oamenilor că, în momentul în care vor avea o sentinţă definitivă, vor vinde unele utilaje. Dar ele sunt gajate deja la Aerostar Bacău“. Liderul sindical susţine că este vorba de nişte utilaje cumpărate recent de fabrică şi care au fost gajate în contul pieselor livrate de Aerostar în cadrul unui proiect. Proiectul se referă la transformarea avionului BAE 147 din avion de pasageri într-unul de tip cargo, în cadrul obligaţiei de offset a BAE Systems pentru cumpărarea celor două fregate de către statul român. Momentan, proiectul este suspendat, dar ei spun că va continua.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

24 COMENTARII