10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateMegaafacerea CE Craiova (II)

Megaafacerea CE Craiova (II)

Lista potenţialilor beneficiari ai megacontractului de 150 de milioane de euro, pe care CE Craiova vrea să-l încheie pentru transportul de cărbune pe următorii patru ani, este lungă. Vă prezentăm oamenii şi interesele care se află în spatele câtorva dintre aceste firme.

Relatam în ediţia de ieri a GdS despre megaafacerea de 150 de milioane de euro pe care Complexul Energetic (CE) Craiova o propune firmelor care activează în transportul feroviar de mărfuri, prin încheierea unui contract-cadru pe patru ani pentru transportul de cărbune.

Miza este imensă: prin adjudecarea contractului, mulţi dintre transportatorii feroviari privaţi din România şi-ar dubla sau chiar şi-ar tripla cifra de afaceri dintr-o singură lovitură. Tot în ediţia de ieri, făceam referire la câţiva operatori cu potenţial tehnic, dar şi de afaceri pentru parafarea contractului: Grup Feroviar Român (GFR) – controlat de Gruia Stoica, „Regele Vagoanelor“ – în jurul căruia gravitează societăţi de transport mai mici (Dori Trans SRL, Trans Expedition Feroviar SRL, Transcombi Galaţi); Unifertrans – grupul patronat de omul de afaceri moldovean Constantin Iavorski; Classfer SRL Râmnicu Vâlcea – patronată de deputatul PD-L Dumitru Becşenescu, dar şi Serv-trans Invest SA – grup controlat de magnatul Cristian Burci, prin intermediul International Railways Systems (IRS) Luxemburg, care mai deţine în proprietate Astra Vagoane Arad, Romvag SA Caracal, activele americanilor de la Trinity Europa, fabrica de vagoane Meva Drobeta Turnu Severin şi şantierul naval Severnav. Numele lui Burci se leagă de Prima TV şi Miron Mitrea, cu care se pare că a fost partener de afaceri.

 

Transportatorii care vin din urmă

 

Trebuie precizat că, în prezent, în România există 25 de operatori privaţi de transport feroviar de mărfuri, fiecare cu dotări tehnice mai mari sau mai mici. Prezentăm astăzi alţi câţiva potenţiali clienţi ai CE Craiova. O societate interesantă ca legături este Via Terra Spedition SRL Cluj – deţinută de doi oameni de afaceri ardeleni, Viorel Bunea (50%) şi Iulian Gaga (50%). Cine sunt cei doi? Foşti angajaţi ai CFR, acum oameni de afaceri, membri ai Rotary Club. Presa locală a scris că la această firmă figura la un moment dat ca directoare economică Anca Tulbure, nepoata lui Vasile Tulbure, directorul general al SNTF CFR Marfă. Romania Euroest SA este alt operator privat care are în spate personaje potente, cu diverse conexiuni de afaceri.

Compania este controlată de omul de afaceri constănţean Constantin Străinu, un abonat la contractele CFR, după cum susţine presa locală, care îi asociază numele mai mult sau mai puţin motivat de Dorin Cocoş şi Elena Udrea. Străinu controlează şi companiile Eurofer Trans şi Euro Construct.

Altă societate interesantă este Cargo Trans Vagon SA – deţinută de Varom SA (4,17%), Transfer International Spedition SRL (20%), Transport Trade Services TTS SA (21,2%), Barexim SRL (50%) şi TTS Operator SA (4,55%). Barexim este deţinută 100% de Lucica Bărbulescu – cea care are în proprietate şi pachetul de 75% din Transfer International Spedition. Navrom este la ora actuală cel mai mare transportator fluvial din România, fiind deţinut de TTS SA (78%) – firmă controlată de multimiliardarul Mircea Mihăilescu, locul 53 în Top 300 Capital, cu o avere estimată la 140-150 de milioane de euro. Presa a scris despre Mihăilescu că a fost ofiţer de Securitate.

 

Alţi posibili ofertanţi

 

Printre operatorii importanţi se numără şi Rompetrol Logistics, divizia de transport feroviar a grupului Rompetrol, de care se leagă numele lui Dinu Patriciu. Nu ştim însă dacă, în prezent, societatea are capacităţi şi pentru transportul de cărbune. Nu în ultimul rând, pe lista posibililor contractanţi merită trecută şi Logistic Services Danubius SRL Timişoara – deţinută 100% de Railion Deutschland AG, divizia de logistică a Deutsche Bahn – cel mai mare operator de transport feroviar din Europa. Alţi operatori privaţi care ar putea apărea la licitaţie, care nu au făcut obiectul cercetării noastre, sunt: Compania de Transport Feroviar SA Bucureşti, RC-CF Trans SRL Braşov, Transferoviar Grup SA Cluj, Constantin Grup SRL Bucureşti, Transblue SRL Bucureşti, Kairos SRL Cluj, Transferoviaria SA Sibiu, CN Service CF REC SA Bucureşti, CF 33 ICIM Arad SA, Softrans SRL Craiova şi Crimbo Gas Giurgiu – fosta companie a finanţatorului dinamovist Cristi Borcea, acum patronată de o societate olandeză – aici iarăşi este de discutat dacă are dotări pentru transportul de cărbune. Aceştia sunt toţi posibilii transportatori care individual sau într-o asociere de trei pot semna contractul cu CE Craiova. Până la semnarea acestuia însă, credem că reprezentanţii complexului trebuie să răspundă onest la cel puţin două întrebări: Care este raţiunea semnării unui contract-cadru pe patru ani în condiţiile iminentei privatizări? Care este ponderea transportului în costurile finale ale kilowatului şi ale gigacaloriei?

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII