22 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024

Miturile radarului

Poate că aţi auzit despre „regulile“ pentru combaterea radarelor şi care te pot scăpa de amendă şi punctele de penalizare. Unele funcţionează, altele nu. Iată ce spune Poliţia Rutieră despre metodele de fentare a proceselor-verbale.

FALS. Poliţistul trebuie să aibă asupra lui şi să vă prezinte certificatul de omologare a aparatului radar de către Biroul Român de Metrologie Legală, verificarea metrologică valabilă în termen şi autorizaţia sa de operator radar. Lipsa documentelor trebuie prevăzută de către conducătorul auto prins în ofsaid şi este caz de nulitate a procesului-verbal. „Nici o normă legislativă nu obligă poliţistul să îi arate aceste documente conducătorului auto depistat cu aparatul radar că a depăşit viteza legală. Numai instanţa de judecată este instituţia care le poate solicita în cazul contestării procesului-verbal“, a declarat subinspector Lucian Călmunc din cadrul Biroului Poliţiei Rutiere Craiova.

FALS. Poliţiştii nu au voie să meargă cu radarul mobil oprit şi să îl pornească atunci când dumneavoastră, ca şofer, vă apropiaţi de el. Aparatul radar are o funcţie de autosetare care se face automat la fiecare pornire a aparatului. Poliţiştii nu au voie să folosească radarul scos de pe suport, deoarece nu respectă unghiul de incidenţă şi nici nu au voie să folosească un paravan pe care să îl ridice la apropierea automobilului. „Aspectul acesta era valabil la radarele vechi. Dacă aţi observa îndeaproape un aparat de tipul celor pe care le folosim în prezent, aţi constata că nu se poate opri şi porni ca întrerupătorul de lumină“, a explicat subinspectorul Călmuc.

ADEVĂRAT. Radarul fix nu poate fi amplasat în apropierea unei surse puternice de radiaţii electromagnetice, respectiv stâlp de radio, televiziune, telefonie mobilă, instalaţii electrice de înaltă tensiune. În judeţul Dolj nu există deocamdată radare fixe, potrivit reprezentanţilor Poliţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Dolj, însă este de reţinut despre radarele mobile că este interzisă amplasarea lor în apropierea aeroporturilor.

ADEVĂRAT. Dacă în fotografiile depuse la instanţă ca probe apar mai multe autovehicule simultan, măsurătorile făcute cu aparatul radar pot fi contestate cu succes. „Fotografiile în care apar mai multe autombile nu sunt probe concludente. Noi încercăm ca filmarea făcută cu camera video a radarului şi fotografiile pe care aparatul le face la intervale prestabilite să fie clare, numărul de înmatriculare să fie vizibil. Spre exemplu, la solicitarea instanţei, putem pune la dispoziţie fotografii făcute la o jumătate de secundă. Dintr-o serie de cinci – şapte fotografii făcute succesiv se pot vedea clar viteza cu care se deplasa un automobil şi modificarea acesteia pe măsură ce se apropie de echipajul de poliţie. Dacă automobilul nu este bine încadrat în imagine ori imaginea nu este clară, proba este neconcludentă“, a admis Călmuc.

DISCUTABIL. Ordonanţa nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor prevede că agentul care constată contravenţia se numeşte agent constatator, acesta fiind şi cel care aplică sancţiunea, altfel procesul-verbal este nul. Dacă un agent constată fapta şi altul întocmeşte procesul-verbal, actul este nul, iar instanţa îl va anula. În practică, echipajul radar este format din doi agenţi de Poliţie Rutieră, dintre care cel puţin unul posedă atestat de operator radar. Acesta este şi cel care mânuieşte aparatul, indicându-i colegului său ce automobile care au depăşit viteza regulamentară să oprească. Poliţiştii rutieri sunt de părere că, din moment ce operatorul este atestat să folosească aparatul, nu ar trebui să conteze cine întocmeşte procesul-verbal. Pe de altă parte, au fost unele cazuri în care instanţa a anulat procese-verbale de contravenţie pe motivul întocmirii actelor de către celălalt agent, în situaţia în care acesta nu este atestat. „Probabil depinde de avocaţi şi de judecători. Unele contestaţii au fost câştigate, alte respinse. În mod normal, nu ar trebui să conteze cine întocmeşte procesul-verbal din moment ce fapta a fost constatată de un agent care este atestat să lucreze cu aparatul, chiar dacă poliţistul celălalt este cel care îl trage pe dreapta pe conducătorul auto. Pentru noi, rezolvarea e simplă: ori obţin toţi agenţii atestate, ori agentul atestat întocmeşte toate procesele-verbale. Spun că depinde de judecători pentru că am auzit de un caz în care un cetăţean amendat pentru probleme grave la sistemul de direcţie al maşinii, defecţiune constatată nu de noi, ci de RAR, a câştigat contestaţia în instanţă cu ajutorul unei judecătoare care nu avea nici măcar permis de conducere“, a povestit poliţistul.

ADEVĂRAT. Procesul-verbal este nul dacă rubrica „Menţiuni“ este necompletată. Poliţistul este obligat să informeze conducătorul auto despre această rubrică. Vestea proastă este că agentul completează de obicei rubrica, chiar dacă un contravenient nu doreşte acest lucru, cu „nu are obiecţiuni“, „refuză să semneze“ sau oricare alte menţiuni, după caz.

ADEVĂRAT. Camerele digitale amplasate pe drumuri nu pot fi folosite pentru determinarea vitezei. „Camerele video aparţin administratorului drumului respectiv. Sunt utilizate pentru sistematizarea circulaţiei, pentru fluidizarea traficului, nu pe post de aparate radar“, a declarat subinspector Călmuc.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

28 COMENTARII