24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRabla de Transport Craiova

Rabla de Transport Craiova

Singura regie căreia craiovenii îi plătesc instant şi până la ultimul leu serviciile şi în care primăria pompează milioane de lei anual, Regia Autonomă de Transport, s-a aflat în cădere în 2007, conform unui raport de audit independent.

Banii încasaţi cu ghiotura de Regia Autonomă de Transport de la craioveni, direct din buzunar, contra biletelor şi abonamentelor, sau prin subvenţii, nu sunt folosiţi pentru asigurarea confortului minim al călătorilor sau pentru eliminarea noxelor pe care le emană epavele RAT. Ei merg către instituţiile de credit financiar sau către furnizori dubioşi de autobuze second hand şi de diverse consumabile sau combustibili. La 31 decembrie 2007, RAT era datoare peste 12 milioane de lei, în vreme ce creanţele nu ajungeau nici măcar la un milion. Aproape nouă milioane de lei reprezentau debite provenite din sfera controversatelor afaceri cu autobuze şi tramvaie second hand şi a celorlalte achiziţii publice din ultimii ani. RAT datora la sfârşitul anului peste 5,3 milioane de lei firmelor care au creditat-o pentru contractele de achiziţionare în leasing a maşinilor şi tramvaielor şi unei bănci de la care s-a împrumutat pentru „investiţii“. Alte circa trei milioane de lei reprezintă datoria RAT către diverse instituţii de creditare, la 31 decembrie, potrivit raportului de audit. Directorul RAT Craiova, Virgil Boboc, susţine că, atâta vreme cât cifra de afaceri este mai mare de 30 de milioane de lei şi nu au fost înregistrate pierderi, echipa de manageri a RAT şi-a făcut datoria. „La începutul anului 2007, regia şi-a propus realizarea unei cifre de afaceri de aproximativ 30 de milioane de lei şi încheierea fără pierderi a activităţii la finele anului. Cifra de afaceri (…) a fost de 30.461.120 de lei, iar profitul înregistrat, 161.327 de lei, RATC atingând astfel obiectivele propuse“, a declarat sub semnătură directorul Virgil Boboc. Directorul general nu aminteşte şi de subvenţia de 8,33 milioane de lei primită din bugetul local în 2007, adică peste 25% din totalul veniturilor regiei pe anul trecut, şi nici că profitul net înregistrat a fost de şase ori mai mic decât cel calculat pentru 2006!

 

Fără obiective

 

Printre „obiectivele propuse“ de RAT Craiova în 2007 nu s-au aflat şi eliminarea poluării oraşului sau asigurarea unor condiţii decente de transport pentru craioveni. La începutul anului, jumătate din parcul auto al regiei era numai bun de dat la fier vechi: autobuzele îşi pierdeau piesele pe drum şi „tuşeau“ îngrozitor. RAT a „gândit“ până la urmă o strategie de achiziţionare în leasing a 40 de autobuze noi. Prea puţine, dar care totuşi ar fi provocat casarea câtorva dintre cele 80 de căruţe toxice care se târau pe drum. Licitaţiile, toate cu cântec, au eşuat, în final cele 40 de mijloace noi dovedindu-se 21 de autobuze şi 12 garnituri de tramvai, toate second hand, scumpe şi proaste. Rezultatul anului 2007: 45% dintre autobuzele existente în parc în mai 2008 au durata de viaţă expirată, conform datelor furnizate chiar de RAT Craiova.

 

Licitaţii reluate

 

Sub conducerea lui Boboc, Melega, Şutru şi Teodorescu, RAT a mai încercat să cumpere 40 de autobuze noi în 2006, dar licitaţia a fost anulată. Poliţia a cercetat cazul în penal, după apariţia mai multor materiale de presă care acuzau o diferenţă de preţ de câteva milioaen de euro. Despre încercarea de a cumpăra autobuze la preţ dublu, directorul Virgil Boboc declara că numai comisia de licitaţie este răspunzătoare de adjudecarea cu cântec, el nefăcând parte din această comisie. Rezultatul altei licitaţii, din 2008, este contestat, de asemenea, la organismele competente, RAT fiind suspectată şi aici că a întocmit documentaţii pe placul anumitor ofertanţi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

18 COMENTARII