8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDaewoo mai rezistă şase luni

Daewoo mai rezistă şase luni

Între cinci şi opt luni minimum. Atât va trebui să reziste Daewoo pe picioarele sale, fără investiţiile Ford, pe o piaţă auto într-o continuă dezvoltare. Mult, puţin? Cei implicaţi în procesul de producţie al uzinei sunt optimişti.

După declanşarea anchetei de Comisia Europeană pentru presupuse ajutoare de stat acordate de România către Ford, a venit duşul rece al comisarului european pentru multilingvism Leonard Orban. Deşi ştiau că termenul maxim al anchetei era de 18 luni, oficialii români sperau că pot rezolva problema în două-trei luni. Orban le-a spulberat însă speranţele. „Uniunea Europeană este o organizaţie a regulilor care trebuie respectate de toată lumea. Nu se acceptă nici o derogare, nici o excepţie sau amânare de la aceste reguli. Nu se mai pot da telefoane pentru a se încerca neaplicarea regulilor. Cine mai crede că acest lucru este posibil se înşală foarte mult. Toleranţa este zero. Şi ea se aplică tuturor ţărilor şi companiilor, indiferent de mărimea sau importanţa lor“, a spus Orban, care şi-a exprimat speranţa ca, în cazul privatizării Daewoo, Comisia să ia o decizie în cel mult cinci-opt luni. Asta nu înseamnă însă că oficialii europeni vor da aviz favorabil tranzacţiei, ceea ce ar echivala anularea contractului semnat cu Ford.  

Cioroianu: „Avem ce lucra“

În timp ce autorităţile române se dau de ceasul morţii să-i convingă pe europeni că nu i-au avantajat pe americanii de la Ford, Daewoo îşi vede mai departe de treabă. Aşa cum poate. În prezent, cei 3.900 de angajaţi cărora Ford le garantase locul de muncă produc 90 de autoturisme Matiz pe zi şi cutii de viteze şi motoare pentru a-şi onora contractele cu uzinele General Motors din Uzbekistan şi Ucraina. Liderul de sindicat al Daewoo, Ovidiu Cioroianu, a declarat că pentru 2007 fabrica are un plan de 18.000 de autoturisme, 220.000 de cutii de viteze şi 180.000 de motoare. „Noi le-am comunicat muncitorilor situaţia creată de ancheta Comisiei Europene şi le-am spus să nu-şi facă probleme. Pentru şase luni, maximum un an nu o să avem greutăţi. Avem ce lucra. Problema este că modelele noastre sunt vechi. Avem şi un avantaj. Pe piaţă nu există maşină nouă mai ieftină decât Matiz, care este şi cel mai vândut model al nostru“, a spus Cioroianu.

Surse apropiate conducerii Daewoo România au declarat pentru GdS că uzina va trebui să ceară acordul Ford pentru a se putea împrumuta la bancă sau a vinde active dacă va avea nevoie de bani. „Pentru anumite operaţiuni e nevoie de acordul americanilor. Nu mai suntem chiar independenţi. De exemplu, unele cheltuieli care depăşesc un anumit prag trebuie aprobate de Ford“, au spus sursele citate. Deşi se declară optimiste în privinţa avizului Comisiei Europene, surse din cadrul Comisiei de privatizare a Daewoo nu-şi ascund îngrijorarea faţă de posibilitatea ca Ford să plece de la Craiova. „Grija noastră nu este Daewoo, întrucât compania poate rezista singură o perioadă. Ne facem probleme legate de Ford. Dacă investigaţia durează mai mult de şase luni, s-ar putea ca americanii să se gândească să plece, deoarece planurile lor vor fi date peste cap. Momentan, se pare că nu e nici o problemă, dar situaţia se poate schimba. Noi sperăm să convingem Comisia Europeană că avem dreptate în privinţa aşa-ziselor ajutoare de stat în mai puţin de cinci luni“, au spus sursele menţionate.

Ce se poate întâmpla

Statul român are două şanse din trei să ducă la bun sfârşit contractul semnat cu Ford. Preşedintele Consiliului Concurenţei, Gheorghe Oprescu, a declarat săptămâna trecută că există trei situaţii posibile în urma investigaţiei Comisiei Europene. Fie se constată că nu s-a încălcat Tratatul şi nu va fi nici o problemă, fie că s-au acordat ajutoare de stat, dar le aprobă. Cea de-a treia variantă, în care se dă aviz negativ, va face inutil contractul dintre Ford şi statul român.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII