6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDaewoo stă pe 100 de milioane de euro

Daewoo stă pe 100 de milioane de euro

Negocierile dintre statul român şi compania Ford, pentru privatizarea societăţii Automobile Craiova SA, se apropie de final. În ciuda detaliilor furnizate până acum de oficialii de la Bucureşti, nimeni nu spune cu exactitate dacă producătorul american va cumpăra doar uzina cu liniile de producţie existente sau şi terenul aferent.

 

Comisia de privatizare şi reprezentanţii Ford s-au întâlnit luni pentru a discuta ultimele detalii ale contractului de privatizare, care urmează să fie semnat în zilele următoare şi nu pe 1 septembrie, aşa cum declarase premierul Călin Popescu Tăriceanu. Întârzierile au fost cauzate de problemele legate de datoriile producătorului român de automobile faţă de bugetul statului şi de obligativitatea Ford de a produce piese de schimb pentru autoturismele marca Daewoo aflate în circulaţie, lucru cu care americanii dădeau semne că nu sunt de acord. În cele din urmă, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, acţionarul majoritar al ACSA, şi Ford par să fi rezolvat problema. „Ford va asigura în continuare piese de schimb, aşa cum prevăd reglementările europene în domeniu. În ceea ce priveşte datoriile, Ford va cumpăra o companie curată“, a declarat deputatul liberal de Dolj, Mihai Voicu, membru în Comisia de privatizare a Daewoo. Întrebat ce se va întâmpla dacă Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală va câştiga în final procesul prin care cere 750 de milioane de dolari de la Daewoo România, Voicu a spus că „există mecanisme de asigurare“, fără să detalieze acest lucru.

Americanii nu vor pământ

Deşi până la semnarea contractului ar mai fi doar o săptămână, după spusele lui Mihai Voicu, oficialii de la Bucureşti evită să spună clar ce anume va cumpăra Ford de la statul român. Potrivit deputatului de Dolj, oferta financiară depusă de americani, pe care reprezentanţii AVAS nu o cunosc încă, nu include şi averea imobiliară a Daewoo. „Cei de la Ford nu sunt agenţie imobiliară. Pe ei nu-i interesează terenurile, oferta lor nu este pentru terenurile care nu ajută la procesul de producţie. Probabil vor cumpăra terenul de sub fabrică şi pe cel din curte“, a precizat Voicu. În ceea ce priveşte celelalte terenuri, nu puţine la număr, acesta a declarat că se vor întoarce la stat printr-un anumit mecanism. Care deocamdată rămâne secret.

Ce terenuri mai deţine DAEWOO

Averea imobiliară a producătorului român de autoturisme este impresionantă. Aproape 50 de hectare de teren răspândite în marile oraşe ale ţării. Cea mai mare suprafaţă de teren deţinută de Daewoo este în Timişoara, peste 20 de hectare. Pământul este în proprietatea SC Mecatim, producătorul defunctului Lăstun, la care Daewoo România deţine aproximativ 80% din capitalul social. Societatea mai deţine teren şi în Bucureşti, circa patru hectare, Iaşi, Constanţa, Braşov şi Cluj, toate reprezentând centre zonale de vânzări. Ţinând cont că terenurile respective se află de regulă la marginea oraşelor, unde se pot dezvolta proiecte imobiliare, valoarea unui metru pătrat ar putea ajunge la câteva sute de euro sau chiar o mie de euro în cazul Bucureştiului. La un preţ mediu de 200 de euro pe metrul pătrat, cele 50 de hectare de pământ ale Daewoo ar valora 100 de milioane de euro. Este de înţeles în această situaţie de ce statul ar dori ca aceste terenuri să rămână în proprietatea sa. În cazul vânzării la o parte din aceşti bani ar avea dreptul şi SIF Oltenia, condusă de Dinel Staicu, care doreşte să-şi vândă participaţia de 22% din acţiunile ACSA.

Alte neclarităţi

În timp ce directorul Ford Motor Europe, citat în publicaţia The Sunday Times, a declarat recent că negocierile au fost încheiate şi preţul a fost convenit, urmând să fie soluţionate şi restul chestiunilor aflate în discuţie, preşedintele Comisiei de privatizare Daewoo, Sebastian Vlădescu, a declarat că oferta financiară nu a fost deschisă încă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII