8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCu Sugiuchi pe centură

Cu Sugiuchi pe centură


Ambasadorul Japoniei, Naotoshi Sugiuchi, a vizitat ieri centura ocolitoare a Craiovei, finanţată prin credit de la o bancă niponă. Cu toate că mai sunt lucrări de făcut, Sugiuchi e mulţumit. Centura este singurul proiect finalizat, în condiţiile în care pentru alte două investiţii contractele de execuţie au fost reziliate.

Ambasadorul Japoniei la Bucureşti, Naotoshi Sugiuchi, a fost prezent ieri, la Craiova, cu ocazia recepţiei de final de lucrări a centurii ocolitoare de nord a oraşului. Cu toate că a fost deschisă festiv traficului pe 22 decembrie 2006, de ministrul de atunci al transporturilor, Radu Berceanu, strada avea ca termen de recepţie la final de lucrări 3 iulie 2007. Ambasadorul japonez a fost invitat la acest eveniment pentru că banii investiţi în centură provin dintr-un împrumut al statului român la o bancă niponă. Investiţia de la Craiova face parte dintr-un program amplu, în care mai erau incluse o centură ocolitoare a Timişoarei, precum şi un tronson de drum Lugoj – Timişoara. Împrumutul total contractat de statul român de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JBIC) se ridică la aproximativ 9,2 miliarde de yeni, echivalentul a 78 de milioane de dolari. Proiectul total valorează 124 de milioane de dolari, diferenţa de 30% din costuri fiind suportată de guvernul român. Suma împrumutată de la japonezi este rambursabilă în 20 de ani, cu o dobândă de 2% pe an şi o perioadă de graţie de cinci ani.

 

Prodeftiki, oaia neagră a contractelor

 

Aşa cum a afirmat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzaşu, prezent la eveniment, centura ocolitoare a Craiovei este singura finalizată la această oră. „Toate trei lucrările sunt finanţate de aceeaşi bancă japoneză. Din păcate, doar centura de aici este finalizată, în celelalte două cazuri fiind necesară rezilierea contractelor. Vom relua licitaţia acolo“, a afirmat secretarul de stat. Potrivit lui Buzaşu, constructorul ale cărui contracte au fost reziliate este firma greacă Prodeftiki. Grecii mai sunt vizaţi şi pentru alte rezilieri de contracte, ultimul anunţat fiind cel pentru reabilitarea DN 6 pe tronsonul Filiaşi – Ciochiuţa. Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a afirmat la Craiova că vrea să rezilieze contractul cu firma greacă pentru că aceasta nu se ţine de treabă. Din acelaşi motiv ar fi fost reziliate şi contractele sus-menţionate.

 

Sugiuchi, mulţumit

 

În ceea ce priveşte centura ocolitoare a Craiovei, trebuie spus că nici aceasta nu este finalizată. Secretarul de stat Septimiu Buzaşu chiar a spus că ministrul Berceanu s-a grăbit să inaugureze strada.

„A fost şi o ceremonie pe 22 decembrie 2006. Întrebarea e când trebuia să fie festivitatea: atunci sau acum? În mod legal, recepţia la final de lucrări este aceasta“, a afirmat Buzaşu. Concernul italian Astaldi-Italstrade, antreprenorul lucrării, mai are unele remedieri de făcut în ceea ce priveşte planeitatea covorului astfaltic pe unele porţiuni, unde este vălurit.

„Au fost remediate deficienţele de planeitate, dar nu toate. În perioada de garanţie se remediază şi restul“, a spus Adrian Lumezeanu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova. Perioada de garanţie înseamnă doi ani de la recepţia de final a lucrărilor, timp în care constructorul trebuie să remedieze eventualele deficienţe.

După aceea, are loc recepţia finală. Ambasadorul japonez Naotoshi Sugiuchi a fost mulţumit de ceea ce a văzut, mai ales că până acum este singura stradă pe care se circulă din cele finanţate.

„La Timişoara, din păcate, investiţiile nu s-au realizat. În schimb, italienii au o reputaţie de buni constructori. Eu nu sunt specialist ca să pot să apreciez calitatea detaliilor“, a spus Sugiuchi. Cu toate că mai sunt lucrări de făcut, cum ar fi cele de planeitate sau de introducere a iluminatului, craiovenii sau cei care tranzitează oraşul pot fi mulţumiţi că antreprenori au fost italienii. Noroc că n-a fost Prodeftiki!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS