11.4 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateInvazie de spărgători în Bănie

Invazie de spărgători în Bănie

Sutele de miliarde de lei vechi băgate în străzile Craiovei în ultimii ani sunt spulberate de pichamere. Fiindcă în primărie se dau autorizaţii de construire fără nici o regulă, iar comunicarea între constructori, municipalitate şi furnizori lipseşte, asfaltul turnat astăzi este spart mâine pentru înlocuirea reţelelor de utilităţi sau remodelarea arterelor.

Reparat anul trecut şi în urmă cu doi ani pe bani grei, asfaltul din faţa sediului Primăriei Craiova, din strada A.I. Cuza, ca şi trotuarul, de altfel, este străpuns de câteva săptămâni de executanţii unor tranşee şi găuri prin care urmează să treacă nişte cabluri de iluminat şi alte echipamente de acest gen, investiţie componentă a proiectului de modernizare a centrului. În paralel, asfaltul de pe străzile Brestei şi Râului este spart de constructori şi furnizori de utilităţi, alte artere importante ale Băniei – Nicolae Titulescu şi Severinului, de pildă – suferind şi ele tăieturi adânci în carosabil şi pe trotuare, în vederea altor proiecte de modernizare sau reabilitare de reţele. Cicatrice adânci, dar proaspete, sunt vizibile pe alte zeci de artere ale oraşului.

Aceste străzi nu au însă în comun numai actuala imagine, de şantiere în derulare sau recent închise, ci şi faptul că acestea au înghiţit, în ultimii ani, sute de miliarde de lei vechi pentru întreţinere, reparaţii şi turnare de covoare asfaltice, de care acum se alege praful. Unele vor mânca şi în acest an din bugetul local fără ca primăriei sau constructorilor care le cârpesc să le pese dacă gestionarii reţelelor de utilităţi ştiu ce urmează să se întâmple, pentru a-şi face şi ei planuri de investiţii pe aceste străzi.

Hârtii ameţitoare

Teoriile prin care ne explică municipalitatea de ce e spart asfaltul proaspăt turnat sunt năucitoare. Directorul Direcţiei gospodărire comunală a Primăriei Craiova, Adriana Motocu, a spus că, la fiecare sfârşit de an, municipalitatea întocmeşte lista străzilor în garanţie, pe care, potrivit legii, nu se mai poate lucra, iar la începutul anului următor – lista celor care vor suferi transformări. „Furnizorii de utilităţi au fost anunţaţi încă din 15 martie pe care străzi vor fi executate lucrări de întreţinere şi reparaţii, tocmai în ideea de a-şi realiza proiecte care să poată fi derulate în acelaşi timp, pentru a nu fi nevoie de intervenţii ulterioare. Cu toate acestea, există încă situaţii în care sincronizarea nu este posibilă şi atunci apar situaţii în care suntem nevoiţi să permitem spargerea străzilor de către furnizori, la scurt timp după ce acestea au fost reparate“, a spus Adriana Motocu.
Ea se referea la cazurile, tot mai dese, în care ajung la direcţie solicitări de intervenţie însoţite de autorizaţii de construire, caz în care refuzul acordării avizului de spargere nu se justifică. Mihaela Al Basthawi, directoarea Direcţiei urbanism, care emite autorizaţiile de construire, nu a putut fi contactată. Un angajat al direcţiei a spus însă că o autorizaţie de construire dată unui furnizor de utilităţi nu poate fi blocată doar pentru că strada respectivă a fost reparată cu un an, cu câteva luni sau cu câteva săptămâni în urmă, chiar dacă primăria poate face dovada că solicitantul a fost informat în timp util că strada va fi reparată.

Reparaţii „secrete“

De la adresele în care sunt enumerate străzile ce urmează să fie reparate şi până la demararea lucrărilor sunt făcuţi mai mulţi paşi, care le scapă de obicei furnizorilor de utilităţi, din simplul motiv că nici primăria, dar nici constructorii nu-i mai anunţă când încep execuţiile efective. Directorul Sucursalei Craiova a Distrigaz Sud SA, Petre Ciocănescu, unul dintre furnizorii importanţi din Craiova, confirmă declaraţiile directoarei Adriana Motocu şi spune că, în general, Distrigaz Sud îşi sincronizează investiţiile în reţele cu lucrările de întreţinere şi reparaţie la drumuri. Ciocănescu are însă rezerve în privinţa reparaţiilor de pe arterele secundare. „Pe străzile principale lucrurile merg bine. De pildă, pe bulevardul Nicolae Titulescu vom înlocui reţele în acest an în paralel cu lucrările de modernizare. Pe străzile mai mici, constructorii nu ne mai înştiinţează când încep lucrările“, a declarat directorul Petre Ciocănescu. Dacă o reţea de pe aceste străzi necesită înlocuirea urgentă sau a fost prinsă pentru schimbare în planul finanţat al furnizorului, indiferent care ar fi el, acesta nu ezită să ceară autorizaţia de construire şi va putea săpa în stradă şi la câteva zile după ce aceasta a fost reparată.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII