11.2 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024

Craiova, port la Jiu

Doljenii se vor deplasa pe autostrada pâna la Lugoj si Bucuresti, la Calafat si Bechet se vor infiinta porturi noi, de la Craiova la Portile de Fier II – granita cu Serbia – se va putea ajunge cu trenul, iar Jiul va deveni navigabil. Asta se va intâmpla in urmatorii 25 de ani, daca Planul de Amenajare a Teritoriului National (PATN) va fi respectat.


Noul PATN prevede sute de investitii in infrastructura, iar o mare parte dintre ele se vor realiza in Oltenia. Planul de Amenajare a Teritoriului National isi propune dezvoltarea regiunilor si integrarea lor in spatiul comunitar european. Legea privind aprobarea acestui plan a fost transmisa de parlament presedintelui Traian Basescu pentru promulgare. PATN cuprinde 20 de autostrazi pentru toata tara, dintre care doua vor trece prin Craiova. Autostrada Vest-Est va incepe de la Lugoj, va traversa Caransebes, Drobeta Turnu Severin, Filiasi, Craiova si se va opri la Calafat. Ea face parte din Coridorul de transport multimodal Pan-European IV si cuprinde Dresda/Nuremberg – Praga – Viena/Bratislava – Budapesta – Arad – Bucuresti – Constanta/Craiova – Sofia – Salonic/Plovdiv – Istanbul. Coridorul de transport multimodal inseamna traseul rutier, traseul feroviar si punctele de legatura de transport naval, aerian, maritim si combinat, incluzând instalatii auxiliare ca: semnalizari, instalatii necesare pentru dirijarea traficului, drumuri de acces, puncte de trecere a frontierei, statii de service, terminale pentru marfuri si calatori, depozite, aflate pe traseul coridorului.


Sase drumuri expres vor traversa Doljul


Alta autostrada va porni din Craiova si se va opri la Bucuresti si, la fel ca prima, va avea cel putin doua benzi de circulatie pe fiecare sens, intersectii denivelate, intrarea si iesirea autovehiculelor urmând sa se faca numai prin locuri special amenajate. Doljul va fi strabatut in urmatorii 25 de ani si de sase drumuri expres, respectiv Drobeta Turnu Severin-Calafat; Simeria-Hateg-Petrosani-Filiasi; Craiova-Alexandria-Bucuresti; Bacau-Târgu Secuiesc-Brasov-Pitesti-Slatina-Craiova; Filiasi-Craiova; Craiova-Bechet. Drumul expres se aseamana ca structura cu actualele drumuri nationale din Oltenia si va fi rezervat circulatiei autovehiculelor, oprirea si stationarea fiind interzise. La aceasta data, autoritatile trebuie sa refaca o buna parte a Drumului National 56 A – viitorul drum expres Drobeta Turnu Severin-Calafat. Drumul a fost distrus in timpul inundatiilor din cauza unei mari alunecari de teren. Firma INOCS a inceput reproiectarea intregii zone, dupa ce Ministerul Transporturilor a dat unda verde, la inceputul acestei luni. Prioritate are consolidarea solului pe dealul Stârmina, unde soseaua a fost rupta.


Doua poduri noi, la Calafat si Bechet


Pentru Dolj sunt prevazute si doua noi poduri, ambele pe Dunare: unul la Calafat si altul la Bechet. Construirea podului Calafat-Vidin va incepe, probabil, in luna mai 2007. Potrivit ministrului transporturilor, Radu Berceanu, in România, lucrarile vor demara probabil in vara anului 2007. Podul va cuprinde patru benzi de circulatie auto si o linie simpla de cale ferata (va exista o singura gara de frontiera la bulgari). „Aceasta ramura sudica a coridorului IV scurteaza drumul celor care doresc sa mearga spre Sofia – Salonic“, a spus Radu Berceanu. Daca vor demara in luna mai a anului viitor, lucrarile vor dura pâna la sfârsitul lui 2010. Pentru partea care ii revine, România va trebui sa cheltuiasca aproximativ 51 de milioane de euro (36 de milioane de euro finantare ISPA, 15 milioane de euro de la guvern). Suma totala pe care partea bulgara o are de investit este de 266 de milioane de euro.


Cale ferata de mare viteza si aeroport modernizat


Planul de amenajare a teritoriului national prevede si reabilitarea actualei retele feroviare care strabate Oltenia, pentru a permite circulatia trenurilor cu pâna la 160 km/h. Lucrari de modernizare vor fi realizate, in viitorii ani, pe traseul Arad-Timisoara-Caransebes-Drobeta Turnu Severin-Strehaia-Craiova-Calafat, traseu care face parte din Coridorul de transport multimodal Paneuropean IV. Si pe traseul de cale ferata Simeria-Filiasi, dar si la terminalul de transport combinat de la Craiova se vor realiza lucrari de modernizare. Potrivit noului PATN, care il inlocuieste pe cel elaborat acum zece ani, toate aeroporturile din tara vor intra in programe ample de modernizare. Acestea prevad construirea de terminale cargo care sa permita aprovizionarea oraselor pe cale aeriana, dotarea cu spatii de garare si reparare a aeronavelor, rezervoare cu combustibil si aparatura de navigatie la standarde europene. „Orice lucrare de infrastructura care se realizeaza in Dolj este binevenita. Sunt insa de parere ca mai sunt multe de facut, in domeniul reabilitarii scolilor, spitalelor si nu numai. Avem inca mii de locuinte care nu au curent electric si sosele care se traverseaza cu barca, asa ca mi se pare prematur sa vorbim de megainvestitii“, a declarat Constantin Dascalu, vicepresedintele Consiliului Judetean Dolj.


Proiectul Jiului navigabil va permite legarea Craiovei de Dunare


In anii urmatori se vor executa lucrari de amenajare pe râul Jiu, intre Dunare si municipiul Craiova. La sectiunea I a Planului de Amenajare a Teritoriului National – Retele de Transport se prevede infiintarea de noi porturi, printre acestea numarându-se cel de pe Jiu, la Craiova. „Nu cunosc aceste date, dar mi se pare un proiect costisitor si e greu de crezut ca se va realiza. O sa ma informez, desi ar fi fost normal sa stim si noi, autoritatile locale, despre aceste lucruri“, a declarat Constantin Dascalu. Printre punctele de traversare cu bacul si de acostare pentru nave de pasageri la care se vor executa lucrari de modernizare se numara Calafat, Bechet, Rast si Cetate. Vor fi infiintate puncte noi de trafic in porturile Calafat, Corabia si Bechet si se vor efectua lucrari de amenajare la porturile Calafat, Bechet, Corabia si Cetate. Valoarea totala a lucrarilor de infrastructura prevazute a se realiza in urmatorii 25 de ani nu a fost inca evaluata. Parlamentul a stabilit ca investitiile ar urma sa fie realizate din fondurile Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, din credite externe sau fonduri externe nerambursabile, fara a obliga autoritatile locale la cheltuieli suplimentare.


Drum expres


Drum national accesibil numai prin noduri sau intersectii reglementate, rezervat circulatiei autovehiculelor in afara localitatilor pe care oprirea si stationarea pe partea carosabila sunt interzise.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII