24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateA fost modificata Legea spalarii banilor

A fost modificata Legea spalarii banilor

Guvernul a adoptat in sedinta de joi proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor.


Proiectul de lege urmareste adaptarea legislatiei românesti in acest domeniu la acquis-ul comunitar si tine cont de recomandarile recunoscute de Fondul Monetar International si Banca Mondiala ca standarde internationale in domeniul combaterii spalarii banilor, a declarat presei secretarul de stat in Ministerul Justitiei, Kibedi Katalin.


O prima modificare este faptul ca proiectul largeste sfera persoanelor si institutiilor care au obligatia de raportare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii banilor a tranzactiilor suspecte de spalare a banilor.


Fata de prevederile anterioare ( art. 8 al legii) proiectul propune sa aiba aceasta obligatie si sucursalele din România ale institutiilor de credit straine, sucursalele din România ale institutiilor financiare straine, sucursalele din România ale societatilor de asigurari si reasigurari straine, auditorii, persoanele fizice care acorda consultanta juridica, fiscala, contabila ori financiar-bancara. De asemenea, notarii, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea sau vinzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare ori a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii sau de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea sau conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar sau vizind bunuri imobile. Sfera acestei obligatii a fost extinsa si asupra autoritatilor vamale.


De asemenea, persoanele fizice si juridice prevazute de lege (la art.8) au sarcina de a raporta catre Oficiu tranzactiile suspecte de finantare a actelor de terorism, iar acesta va informa, de indata, Serviciul Român de Informatii, care are rolul de coordonator tehnic al Sistemului national de prevenire si combatere a terorismului.


O alta noutate este ca a fost intarit sistemul de protectie a surselor in sensul ca s-a prevazut ca identitatea persoanei care a sesizat Oficiul nu poate fi dezvaluita, a spus secretarul de Kibedi Katalin.


Se excepteaza de la indeplinirea acestei obligatii de raportare persoanele care acorda consultanta juridica, fiscala, contabila ori financiar-bancara, precum si cele care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care primesc informatii susceptibile de a fi raportate, in cadrul strict ale exercitarii profesiei si avind in vedere obligatia pastrarii secretului profesional. Aceste categorii profesionale au obligatia sa raporteze informatiile obtinute, in situatiile expres prevazute la art. 8 alin. 1, in conformitate cu dispozitiile exprese ale art. 2 lit.a) par.5 din Directiva 2001/97/EC.


De asemenea, pentru a eficientiza descoperirea sistemelor de spalare a banilor a fost introdus un sistem de „feed-back“, definit astfel in art.11 din Directiva nr. 2001/97/EC si Recomandarea nr. 25 a GAFI.


Elementul de noutate de tip „feed-back“ este transmiterea de catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a informatiilor generale privind tranzactiile suspecte, precum si a celor privind tipologiile de spalare a banilor si de finantare a actelor de terorism catre persoanele fizice si juridice prevazute la art. 8, precum si catre autoritatile cu atributii de control financiar si celor de supraveghere prudentiala.


„S-a considerat necesar, tot pentru a fi mai eficienta si mai practica aceasta lege, ca procedura prin care se incearca identificarea sa devina mult mai la indemina organelor implicate si aici este vorba si de informarea Parchetelor. Pe de alta parte este vorba si de o noutate absoluta – s-au introdus investigatorii sub acoperire. (…) Acesti investigatori sub acoperire au posibilitatea sa reuseasca sa adune probele necesare pentru a se putea ajunge la condamnarea infractorilor“, a precizat secretarul de stat Kibedi Katalin.


Proiectul propune si instituirea obligatiei autoritatilor de supraveghere prudentiala de a emite norme privind masurile necesare pentru stabilirea identitatii clientilor, in vederea imbunatatirii dispozitiilor privind tranzactiile efectuate intre persoane care nu sint prezente fizic in momentul incheierii.


Proiectul de lege imbunatateste si sistemul confiscarii speciale, al masurilor asiguratorii, cuprinde dispozitii privind accesul la sisteme informationale, punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a conturilor asimilate acestora, comunicarea de inscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, livrarile supravegheate, precum si folosirea de investigatori sub acoperire.


Proiectul de lege coreleaza dispozitiile Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor cu prevederile Directivei nr. 2001/97/EC a Parlamentului European si a Consiliului European din 4 decembrie 2001, care modifica Directiva Consiliului nr. 91/308/EEC privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor.


Modificarile propuse au in vedere si cele 40 de recomandari ale Grupului International de Actiune Financiara privind Spalarea banilor (GAFI), modificate in iunie 2003, cele noua recomandari speciale GAFI privind finantarea terorismului, precum si recomandarile facute cu ocazia celui de al doilea raport de evaluare a României de catre grupul MONEYVAL din cadrul Consiliului Europei.


Proiectul de lege va fi transmis parlamentului, spre dezbatere si adoptare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII