10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDin SC ETPS Matasari nu a ramas nici numele

Din SC ETPS Matasari nu a ramas nici numele

Trecerea de la economia centralizata la economia capitalista, pe fondul unui sistem legislativ lacunar, a dus la prabusirea rapida a sistemului economic românesc. Institutiile statului care trebuia sa supravegheze activitatea economica nu au functionat corespunzator, deoarece erau conduse de oameni corupti, numiti in functii fara sa se tina cont de performantele lor. In 1997, o problema acuta pentru economia româneasca a fost aceea a privatizarii urgente si cu orice pret. Acum s-a accentuat si termenul de „pregatire pentru privatizare“, ceea ce inseamna ca banii s-au cheltuit pe tot felul de initiative, fara urmari asupra celor care au luat decizii in defavoarea firmelor. In prezent, societatea comerciala ETPS Matasari se afla in febra privatizarii, deoarece, prin desprinderea de Regia Autonoma a Lignitului Oltenia, ramasese cu datorii catre stat de miliarde de lei.


Consiliul de Administratie al ETPS Matasari era condus de inginerul Ion Tamasescu, iar director era inginerul Popescu Ilie. In primavara anului 1998, Ion Tamasescu a devenit director general, iar Ilie Popescu si-a pastrat functia. Societatea a intrat apoi in faza de „pregatire pentru privatizare“, cind s-a investit masiv in pavilionul administrativ, intins pe o suprafata de peste 1.000 mp, s-a imprejmuit cu gard betonat terenul societatii, in suprafata de doua hectare, iar parcul auto care era compus din peste 300 de autovehicule a fost innoit cu autoturisme Dacia si ARO. Patrimoniul ETPS Matasari era invidiat de multe intreprinderi care aveau ca obiect de activitate transportul auto, marfa si persoane. Societatea mai detinea ateliere electrice, mecanice, magazii si hale de reparatii. Pe linga dotarile de exceptie ale sectorului auto, se mai gasea si o Sectie de Utilaje Grele Terasiere, care cuprindea peste 30 de excavatoare si buldozere. In 1998, ing. Ion Tamasescu a constatat ca aceasta sectie nu aducea profit si a preferat desfiintarea acesteia. O data cu aceasta, SC ETPS Matasari a fost transformata in SC TAM SA Matasari. Urma ca noua societate sa fie si ea dotata corespunzator, construindu-se o benzinarie in comuna Matasari si achizitionind aparatura de ultima generatie pentru efectuarea de testari tehnice pentru orice fel de autovehicul. Zvonul conform caruia cei 700 de salariati vor deveni proprietarii firmei atunci cind FPS o va scoate la licitatie a avut efectul scontat, in sensul ca nimeni nu comenta neregulile si ilegalitatile vazute. O data scoasa la licitatie de FPS, SC TAM SA a fost cistigata de omul de afaceri gorjean Ion Negricioiu, care impreuna cu doi asociati a cumparat societatea cu 1,3 miliarde de lei, preluind totodata datoriile de peste 15 miliarde. Inainte de licitatie, SC TAM SA detinea piese auto in valoare de aproape sase miliarde de lei si mai avea de primit de la CNLO Tirgu Jiu peste zece miliarde pentru serviciile prestate. Aceste sume ar fi trebuit sa acopere datoriile catre stat ale SC TAM SA. Omul de afaceri Ion Negricioiu l-a pastrat in functia de director general pe Ion Tamasescu pina in momentul in care s-a hotarit divizarea SC TAM SA. Din aceasta s-a format SC ITIA Matasari, care a ramas in locatia veche, cu aproximativ 70% din utilaje, fara datorii la stat, fiind proprietatea lui Ion Negricioiu, si SC TAM SA, care preia datoriile catre stat ce depasesc 30 de miliarde si restul de autovehicule din dotare. Dupa un timp, SC TAM SA s-a mai divizat o data, luind nastere SC TRANSRUT SA, care a ramas fara datorii la stat si se afla sub patronajul lui Ion Tamasescu, si SC TAM SA, care a preluat toate datoriile catre stat care depaseau 100 de miliarde de lei. Ion Tamasescu si inginerul Iova Gheorghe, ramasi la SC TRANSRUT SA, au creat intr-o perioada scurta datorii masive catre stat. In prezent, SC TRANSRUT SA si SC TAM SA sint falimentare. SC ITIA Matasari, care a ramas in propriatatea omului de afaceri Ion Negricioiu, are aceeasi soarta. A fost vinduta de Ion Negricioiu lui Ferinc Orban, un om de afaceri din Arad, care a cumparat-o cu multe zeci de miliarde datorii la stat. Acum el are de platit statului 119 miliarde, societatea intrind in lichidare. Cei peste 180 de salariati se vor adauga celor 170 de la societatile TAM SA si TRANSRUT SA si vor intra in somaj. „Halal privatizare“, exclama mereu primarul din Matasari, Gheorghe Gaspar, cind aude de cele trei societati. Salariatii ramasi fara locuri de munca au inceput sa-si caute dreptatea in justitie si spera ca vor fi cercetate ilegalitatile comise in ultimii ani. Sutele de miliarde de lei cheltuite de SC ETPS, SC ITIA, SC TAM SA si SC TRANSRUT SA se gasesc probabil in investitii ale personajelor implicate, deoarece nici un fost sef al vreuneia dintre societati nu este muritor de foame.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS