14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateHarta Doljului - luata la bani marunti

Harta Doljului – luata la bani marunti

Ce n-a facut in 14 ani, guvernul vrea sa faca in 18 luni

Agitatie mare in rindul cadastristilor si al firmelor care efectueaza proiecte de cadastru. Decizia guvernului de a infiinta Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara i-a pus pe jar atit pe angajatii actualelor Oficii Judetene de Cadastru, Geodezie si Cartografie, cit si pe patronii firmelor de specialitate. Primii se tem ca isi vor pierde locurile de munca in urma deciziei guvernului de a restructura acest sector de activitate. Ceilalti spun ca statul vrea sa creeze monopol prin infiintarea agentiei, lucru care va duce la falimentul societatilor pe care le conduc.

Conform Ordonantei de Urgenta 41/2004, guvernul a decis sa uneasca oficiile teritoriale de cadastru si birourile de carte funciara sub umbrela unei agentii nationale aflate in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor. De asemenea, noua ordonanta da nastere Centrului National de Geodezie, Cartografie, Fotogrametrie si Teledetectie prin reorganizarea Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrametrie si Cartografie. Noua structura este implementata la cererea Bancii Mondiale, care a cerut ca persoanele dispuse sa investeasca in terenurile din tara sa poata sti care este situatia juridica a acestora.

In Dolj, restructurari masive de personal

Principala grija a angajatilor Oficiului de Cadastru Dolj este ca-si vor pierde posturile conform masurilor de restructurare a personalului stipulate in ordonanta. Citi vor ramine dupa ce se va infiinta in luna august noua agentie nu stie nici directorul oficiului, Marian Popescu.

„Pe baza veniturilor obtinute de-a lungul timpului din taxele percepute particularilor si firmelor care au realizat proiecte de cadastru se va alcatui un buget. In functie de acesta se va stabili si numarul celor care vor ramine in institutie. In prezent, avem 65 de angajati, iar prin preluarea activitatii biroului de carte funciara de la judecatorie alte 19 persoane vor trece pe listele noastre de salarizare. Din acestia cred ca jumatate vor ramine sa lucreze, dar e greu de dat un verdict in acest sens“, a precizat Marian Popescu.

Functionarii care lucreaza in prezent la oficiul de cadastru au doua posibilitati: ori pleaca de bunavoie si isi pastreaza statutul de functionar public, urmind sa beneficieze de somaj, ori dau un test profesional in urma caruia se va decide cine pleaca si cine ramine.

„Trebuie precizat ca toti cei care aleg sa dea testul nu mai pot beneficia ulterior de somaj. O alta solutie ar fi sa se angajeze la primariile din comune si sate care au nevoie de oameni calificati, pentru a pune in aplicare proiectele serviciului comunitar pentru cadastru si agricultura, care, desi este infiintat de ceva timp, nu este functional pentru ca nu are cine sa-l implementeze“, a mai spus Marian Popescu.

Personalul care va ramine in noua institutie nu va mai avea calitate de functionar public, ci de personal contractual. Cei care ramin vor beneficia de un avantaj dublu: nu se mai supun Legii functionarului public, care ii impiedica sa aiba afaceri particulare in afara serviciului, si pe de alta parte isi pastreaza locurile de munca.

„Daca in urma restructurarii nu vom putea sa platim salariile celor ramasi vom da afara din ei, urmind ca atunci cind avem nevoie de oameni sa angajam altii“, a afirmat Popescu. Din 2000, guvernul i-a supus pe actualii functionari cadastristi la patru teste profesionale care au injumatatit numarul total de angajati. Nici directorii nu au scapat de mania examenelor, executivul supunindu-i la opt teste in ultimii patru ani.

Taxele vor creste cu 30%

Decizia de infiintare a noii agentii nu vine singura. In scurt timp se vor mari si taxele pentru dosarele de cadastru. Daca pina acum acestea erau de 250.000 de lei pentru un dosar, in viitor se asteapta o crestere de 20-30%. „Tarifele nu au mai fost modificate de trei ani, numai ca momentul ales nu este prielnic“, a declarat Marian Popescu.

Din aceste taxe si din veniturile obtinute de Directia de Publicitate Imobiliara, agentia va trebui sa finanteze cheltuielile si fondul de salarii. „Pina acum, pentru cei 65 de angajati ai oficiului aveam nevoie de aproape 600 de milioane de lei pe luna pentru salarii. In urma restructurarii, aceasta suma va scadea. In momentul in care vom prelua efectiv biroul de carte funciara, veniturile noastre vor creste. Ordonanta prevede ca aceste birouri de carte funciara aflate in subordinea judecatoriilor pot sa-si continue activitatea in respectivele locuri pina la 31 decembrie. Daca nu le preluam imediat, veniturile obtinute de ele vor intra tot in conturile Ministerului Justitiei si ale consiliului local, in timp ce noi ar trebui sa le platim salariile angajatilor din banii nostri“, a mai spus Marian Popescu.

In prezent, autoritatile se gindesc daca este oportun sa mentina birourile de carte funciara din Bailesti si Calafat.

Primarii din Dolj nu stiu suprafetele exacte din teritoriu

Primarii din comunele si satele doljene nu stiu sigur cite titluri de proprietate s-au acordat pentru terenurile aflate in administratiile pe care le conduc. Misterul persista si in privinta locatiei anumitor terenuri care nu sint clar delimitate, creind confuzie in rindul persoanelor care le detin. Nu de putine ori s-a ajuns la scandaluri pe citeva palme de pamint, care s-au soldat cu omoruri si internari in spital. Marian Popescu spune ca in Dolj situatia titlurilor de proprietate aproape s-a reglementat.

„Pina acum am eliberat titluri de proprietate pentru 98% din suprafata revendicata a judetului. Restul de 2% sint terenuri aflate in litigiu, a caror situatie juridica o va clarifica instanta“, a precizat directorul Oficiului de Cadastru Dolj. Conform legii, titlurile de proprietate trebuia eliberate in termen de sase luni de la aparitia Legii 18/1991. Dindu-si seama ca termenul este nerealist, guvernul a prelungit apoi in mod constant perioada limita de terminare a intregului proces. Ultimul termen a expirat pe 30 iunie.

Agentie cu bucluc

Harta administrativa a Doljului va fi rescrisa o data cu aparitia noii agentii de cadastru si publicitate imobiliara. Firma care va cistiga licitatia pentru masuratori va intocmi in detaliu planurile referitoare la situatia din teren.

„In prezent, in Romania se face cadastru sporadic. Noile masuratori care se vor face vor da posibilitatea posibililor investitori sa aiba o imagine clara asupra dimensiunilor reale si locatiei terenurilor, precum si asupra situatiei juridice a acestora“, a precizat Marian Popescu.

Firmelor particulare le-a pierit de mult entuziasmul legat de infiintarea noii agentii. Reprezentantii acestora se tem ca noua structura le va face concurenta neloiala si le va determina sa-si inchida portile. Acestia acuza faptul ca agentia va putea sa intocmeasca proiecte de cadastru pe care tot ea le va aproba. „Temerile firmelor particulare nu-si au rostul, intrucit agentia are doar rol consultativ si de centralizare a informatiilor“, a spus Marian Popescu.

Temerile particularilor se bazeaza pe doua articole din Ordonanta de Urgenta 41, care da posibilitatea agentiei sa-si rotunjeasca veniturile prin executarea de lucrari cadastrale. Articolul sase prevede, spre exemplu, ca „agentia poate executa dupa caz lucrari de cartografiere“, iar articolul sapte prevede ca „agentia poate colabora cu persoane fizice si juridice romane sau straine pentru realizarea unor obiective de interes comun“. Cum vor fi alese aceste firme ramine la latitudinea agentiei. Un lucru e sigur insa. Uniunea Europeana ne impinge de la spate si da bani autoritatilor pentru a realiza lucruri pe care ar fi trebuit sa le faca singure.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS